torsdag 14 juli 2016

Tryffelkaka på mandelbotten (LCHF)

Tryffelkaka på mandelbotten serverad med grädde

Choklad kan man ju aldrig få för mycket av och om det är lite sämre väder någon sommardag kan det vara trevligt att baka en kaka att bjuda på. Den här tryffelkakan på mandelbotten bjöd min mamma på en gång när vi var och hälsade på och jag tiggde till mig receptet.

Kakan består av en mandelbotten som gräddas och som sedan toppas med en tryffelsmet som får stelna. Det blir en väldigt mäktig kaka men otroligt god. Servera gärna med en klick vispad grädde.



TRYFFELKAKA PÅ MANDELBOTTEN

Botten:
200 g mandelmjöl
3 msk vispgrädde
2 ägg
1,5 msk kakao

Tryffel:
200 g mörk choklad
3 äggulor
3 dl vispgrädde

Gör så här:
Botten: Vispa äggen tillsammans med grädden. Blanda mandelmjöl med kakao och vispa ner i äggsmeten. Häll i en smörad springform, diameter 22 cm. Grädda 18-20 minuter i 175 grader i nedersta delen av ugnen. Låt svalna.

Tryffel: Grovhacka chokladen och smält över vattenbad. Låt chokladen svalna lite och rör sedan ner äggulorna, ett i taget. Tillsätt sedan 0,5 dl av grädden och rör till en smidig smet. Låt smeten svalna, men inte stelna. Vispa resterande grädde och rör ner i chokladsmeten. Fördela tryffeln över mandelbotten (låt formens kanter sitta kvar). Täck med folie och ställ i kylskåp i minst 3-4 timmar eller över natten.

Ät gärna med en klick vispad grädde.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...