söndag 21 juni 2015

Midsommartårta (LCHF)

Jordgubbstårta till midsommar

Vi hade planerat att åka till Dalarna över midsommar med det blev ändrat i sista minuten. Vi var hemma istället och även om den där härliga midsommarkänslan inte riktigt infann sig så hade vi en lugn och fin midsommar i alla fall.

Det hör väl till att äta jordgubbar på midsommar och jag tror inte att vi var ensamma om att äta jordgubbstårta på själva midsommarafton. Algot hade tidigare bakat en tårtbotten som vi fryst in och planen hade varit att ta den med oss till Dalarna men nu fick vi göra tårtan hemma istället. Det var Algot som dekorerade tårtan och det var en stolt lite kille som bjöd oss på midsommarfika. Tårtan blev jättegod och det smakade sommar om den.




MIDSOMMARTÅRTA (LCHF)

Tårtbotten:
5 ägg
30 g (1,5 msk) honung
30 g (1 dl) bakprotein (jag använde One Bake)
135 g (ca 2,7 dl) mandelmjöl
2 tsk bakpulver
1,5 tsk äkta vaniljpulver
150 g smör
1,5 dl hett vatten

Dekoration:
3-4 dl vispgrädde
1 liter färska jordgubbar

Gör så här:
Tårtbotten: Vispa äggen länge så att de blir blir ordenligt pösiga. Blanda alla torra ingredienser i en skål och vänd ner i äggsmeten. Smält smöret, rör ner honungen och blanda med det varma vattnet, rör ner i kaksmeten. Häll upp i en smörad springform, diameter 24 cm, och grädda ca 45 minuter i 175 grader. När kakan fått färg, lägg över aluminiumfolie. Låt kakan svalna.

Tårta: Vispa grädden och fördela över kakan. Skiva jordgubbarna och dekorera tårtan med dem.


Jag har utgått från receptet på kardemummakaka. Receptet på kardemummakakan är hämtat från boken "Bakglädje med LHCF" av Annika Rogneby.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...