söndag 22 februari 2015

Ugnsfalu med krämig broccoli- och tomatröra

Ugnsfalu med krämig broccoli- och tomatröra

Jag tycker om mat som är "allt i ett" och som tillagas i ugnen, då hinner jag diska undan och duka bordet medan maten blir klar. Det här är en sådan maträtt, både korven och tillbehöret tillagas tillsammans och sen är det bara att ställa fram formen på middagsbordet.

Jag har alltid fryst broccoli hemma, det är så smidigt att ta fram som tillbehör om en matlåda saknar något grönt eller så är det gott att ha ner i olika lådor, gratänger eller röror. Här har jag tinat broccolin och skurit i mindre bitar och blandat ihop en krämig röra till korven.

Allt i ett


Ugnsfalu

Broccoli- och tomatröra


UGNSFALU MED KRÄMIG BROCCOLI- OCH TOMATRÖRA
4-5 pers

600-800 g falukorv
600 g fryst broccoli (tinad)
2 tomater
2 dl creme fraiche
2 msk tomatpuré
1,5 tsk dijonsenap
0,5 tsk sambal oelek
1 msk torkad basilika
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär snitt i korven, men inte helt igenom. Lägg korven i en ugnsform. Tina broccolin och skär i mindre bitar (använder du färsk broccoli, koka den någon minut och låt rinna av). Tärna tomaterna och lägg i en sil och låt vätskan rinna av. Blanda creme fraiche, tomatpuré, dijonsenap, sambal oelek och torkad basilika, smaka av med salt och peppar. Rör ner broccolin och tomaterna. Lägg röran i samma form som korven. Tillaga i 20-25 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...