måndag 25 juni 2012

Strawberry chocolate cake (LCHF)

Midsommartårta

Årets midsommartårta blev en kombination av choklad och jordgubbar, smaker som passar väldigt bra ihop. Jag hade planerat tårtan en längre tid och hade en inre bild av hur jag ville att den skulle se ut. Tårtan blev i stort sett som jag hade tänkt mig bortsett från att jag blev lite missnöjd med chokladtoppingen som jag råkade röra för mycket. Chokladtoppingen blev lite för fluffig och jag hade önskat att den hade varit rinnigare när jag fördelade den på tårtan. Mycket god blev den i alla fall och det är ju faktiskt det viktigaste.

Tårtbottnarna är gjorda en och en i en springform med diameter 18 cm. Varje tårtbotten frös jag in direkt när de svalnat för att jag skulle kunna hantera och lyfta bottnarna utan att de skulle gå sönder när jag monterade ihop tårtan. Det tar lite tid att förbereda och göra tårtan men med god planering och tålamod så blir slutresultatet bra. Tårtan är väldigt mastig och en liten bit räcker gott och väl.

Tårtan blev väldigt hög vilket gjorde att det var svårt att skära smala snygga bitar av den då den lätt föll isär men den skulle ju ätas upp så en trasig tårtbit gjorde inget.





STRAWBERRY CHOCOLATE CAKE (LCHF)

Tårtbottnar (3 st):
6 ägg
4,5 krm äkta vaniljpulver
2,25 dl vispgrädde
300 g osaltat smör
300 gram mörk choklad

Jordgubbsmousse:
400 g jordgubbar
4 dl vispgrädde
7 gelatinblad

Fyllning:
200 g färska jordgubbar

Chokladtopping:
100 g mörk choklad
1,5 dl vispgrädde
1 msk osaltat smör

Dekoration:
Färska jordgubbar

Gör så här:
Tårtbottnar: Smält 100 g smör i en kastrull och ta av från värmen. Hacka 100 g choklad grovt och lägg ner i det varma smöret så att det smälter. Vispa två ägg ordentligt och häll i 0,75 dl grädde och 1,5 krm vaniljpulver och vispa ihop. Häll i chokladblandningen och rör ihop så att allt blandar sig. Smörj en springform med diameter 18 cm med smör och häll i smeten. Grädda 10-15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Känn med en sticka så att kakan är torr. Låt kakan svalna ordentligt. Gör två tårtbottnar till och förvara dem i frysen tills tårtan ska monteras ihop.

Jordgubbsmousse: Lägg gelatinbladen i kallt vatten minst 10 minuter. Tina jordgubbarna om de är frysta och mixa dem. Lägg hälften av jordgubbarna i en kastrull och koka upp. Ta av jordgubbarna av spisen. Krama ur gelatinbladen och lägg ner i det varma jordgubbsmoset och rör om så gelatinet fördelas. Rör ner resten av jordgubbarna och låt svalna. Vispa grädden. Rör ner ungefär en tredjedel av den vispade grädden i jordgubbarna och vänd sedan ner jordgubbssmeten i den vispade grädden försiktigt. Ställ i kylskåpet ca 60 minuter så att moussen stelnar något.

Montering av tårta: Hacka de färska jordgubbarna i mindre bitar. Lägg en frusen tårtbotten på ett tårtfat och sprid ut hälften av de hackade jordgubbarna på botten. Fördela jordgubbsmousse ovanpå jordgubbarna. Lägg på en frusen tårtbotten och upprepa med färska jordgubbar och jordgubbsmousse. Lägg den sista tårtbotten på toppen och spackla resterande jordgubbsmousse runt tårtan. Låt tårtan stå kallt en stund och innan chokladtoppingen läggs på.

Chokladtopping: Hacka chokladen och smält den över vattenbad. Rör sedan i grädden lite i taget och avsluta med en liten klick smör. Låt chokladsmeten svalna innan den fördelas över tårtan.

Dekorera med färska jordgubbar. Låt tårtan stå i kylskåpet minst till nästa dag så att bottnarna tinar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

26 kommentarer:

Unknown sa...

Otroligt fin tårta! Och ingen sötning alls! Perfekt! Receptet sparas till olika festligheter!
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Unknown sa...

Instämmer med Lana!!
Underbar!!
Och inget sötningsmedel!!!
man skulle ju kunna göra den i bara 2 lager.......

Maria sa...

Ser verkligen jättefin ut!
=)

Photo by Maria sa...

Åh så god den ser ut.. Den skall testas en dag när det är kalas här hemma =)
Min bror gjorde en marängtårta till mig på sin sons student som också var fantastiskt god, den skall jag försöka få receptet på =)

Ha en fin em/kväll..

Kram Mia

Eva sa...

Vilket jobb du lagt ner den e ju helt underbar.

Anna sa...

Ärligt, den ser ju helt fantastisk ut! Kramar

Carro sa...

VIlken vacker midsommartårta!

Ja, men det är så kul att göra egen müsli tycker jag.. man får ju precis de sakerna man vill ha i den då =)

monkan sa...

Den är otroligt vacker din midsommarkaka! Och ser vansinnigt god ut!

Jag saknar att inte kunna göra bröd med jäst, men det kanske går över?

Fröken M sa...

Helt fantastisk tårta !! Nästan så det var lite synd att äta upp den ;)

Sofia - ett bättre du sa...

Men herre min jösses vad gott det låter! Och vad snygg den är sedan då!

cosmoscatten sa...

OMG vilken tårta!!!! :) den måste man ju testa nån gång, fast kanske i lite mindre tappning :)

sara sa...

Oj så fin tårta =)
Mums!!

Tack snälla du! :) Va glad jag blir!

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Det är den snyggaste tårta jag har sett, vad maffig! Du är så duktig! Ha det fint!

Marja sa...

Vilken häftig tårta! Så snyggt med chokladtoppingen!

http://bakasockerfritt.blogg.se/

Linn sa...

Vilken underbar tårta. Imponerande. Helt utan sötning, vetemjöl och onaturliga tillsatser. Måste testas:)

Malin sa...

Vilken grymt snygg (och säkert fantastiskt god!!) tårta, yummi!

Nu måste jag ju komma på tillfälle för bakning :D

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Fröken nilssons kök: Tårtan blir väldigt stor så är man inte många kan man med fördel göra den mindre.

Marlene sa...

Oj vilken fin tårta. Ser god ut. Jag tänker inte ens försöka mig på den men tittar gärna ;)

Amanda sa...

Jag testade laga tårtan, men bottnena blev platta och fastnade i formen.. :/

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Amanda: Jag upplevde mina bottnar ganska platta också, de blir inte som en sockerkaksbotten som är fluffig. Den sjunker ihop när man tar ut den ur ugnen. Om den fastnar i formen kan man ta ett bakplåtspapper, blöta det lite och knögla ihop... sen trycka ner i formen innan man häller i smeten. Jag använder en form med löstagbar kant och lät kakan bli ordenligt kall innan jag tog av kanten och försiktigt tog en plastspattel och drog under kakan tills den lossnade. Använder man bakplåtspapper så är det också viktigt att kakan svalnar ordentligt innan man försöker ta ur den. Vad synd att det krånglade när du skulle göra tårtan.

Sara sa...

Hej!
Jag tänkte försöka mig på denna tårta till min födelsedag imorgon, men jag undrar en sak, är receptet på tårtbotten för en tårtbotten eller för alla tre?
Asså, ska man gör tre satser eller räcker det att man gör en och delar upp den?
/Sara

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sara: Ingredienserna till tårtbotten (6 ägg...) blir tre bottnar, så du delar smeten i tre delar. Tänk på att låta bottnarna kallna ordentligt (frys gärna i formen så att de inte går sönder) innan du hanterar den eftersom den är väldigt porös och lätt faller isär. Lycka till!

Sara sa...

Tårtan blev helt fantastisk god! Lätt att göra också ju! Perfekt! Jag gjorde dock bara ett lager, och hade jordgubbar och moussen på, men ingen chokladtopping, supergod ändå! Tack så jättemycket för detta receptet, kommer defenitivt göras igen! <3

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sara: Vad roligt att du tyckte om den. :-)

Anonym sa...

Vilken stl har du på formen?
//Sussi

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sussi: Jag använde en form som hade diametern 18 cm.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...