söndag 24 juni 2012

Ugnsgrönsaker

Ugnsgrönsaker

Oj, oj... regnet bara öser ner här i Linköping. Det blev en riktig slödag idag, riktigt skönt faktiskt. Vi startade med brunch och det blev midsommarrester i form av inlagd sill och västerbottenpaj, väldigt gott. Senare på eftermiddagen plockade vi fram några smörgåsar innan vi gjorde ett försök att äta upp midsommartårtan (vi har inte lyckats ännu men är på god väg). Jag har tillbringat större delen av dagen i soffan med en bra bok medans regnet öst ner utanför fönstret.

Dagens recept är enkla och goda ugnsgrönsaker som passar perfekt till grillat kött eller fisk och kan anpassas efter de grönsaker man själv gillar. Den här gången användes blomkål, broccoli, paprika och rödlök men även squash och fänkål är gott att ha i. Fänkål passar väldigt bra till fisk och när vi grillar en hel laxsida brukar det bli väldigt gott ihop.



UGNSGRÖNSAKER

Dessa grönsaker använde jag denna gång:
Blomkålshuvud
Färsk broccoli
Paprika
Rödlök

Förslag på andra grönsaker:
Fänkål
Squash

Olja
Salt och svartpeppar
Gröna kryddor efter smak (ex. timjan)

Gör så här:
Skär grönsakerna i mindre bitar och lägg i en ugnsplåt. Häll olja över grönsakerna och krydda med gröna kryddor samt salt och peppar. Tillaga i ugnen ca 20 minuter i 225 grader. Känn efter med en provsticka när grönsakerna är klara.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...