lördag 23 juni 2012

Midsommar i matbilder

Svenska flaggan hissad

Vilken härlig midsommar vi har haft. Vi hade trevligt sällskap, solen sken hela dagen och vi har ätit mycket gott (jag var konstant mätt hela midsommarafton!). Min svägerska och hennes man kom till oss för att fira midsommar och det var roligt att träffa dem eftersom vi inte setts på ett tag.

Vi började med att äta midsommarlunch med sill och nubbe samt västerbottenpaj i solen på uteplatsen. Några färskpotatisar åt vi också, det hör till. Jag hade gjort en midsommartårta med smak av choklad och jordgubbar som vi fikade med på eftermiddagen. Tårtan var otroligt god men väldigt mastig, så det räckte med en liten bit. Många har frågat efter receptet på tårtan och det kommer.

På kvällen grillade vi rostas som vi åt med ugnsgrönsaker och bearnaisesås. Till efterrätt blev det självklart jordgubbar och vispgrädde, det hör ju till när det är midsommar. Vid det här laget var jag så mätt att jag nästan rullade fram.

Imorse blev det lyxig frukost med tekaksrutor och skivat kokt ägg samt jordgubbar med vispgrädde. Efter en liten promenad blev det en tårtbit idag också men ändå är halva tårtan kvar, så vi lär kunna fika både ikväll och imorgon också om vi vill. Tårtan uppskattades mer idag eftersom vi inte var lika mätta som igår när vi åt av den.

Här kommer några matbilder från vår midsommar.

Midsommartallrik

Västerbottenpaj med tillbehör

Ägg och inlagd sill

Snaps

Midsommartårta - Strawberry chocolate cake

Grillad rostas med ugnsgrönsaker och bearnaisesås

Lyxfrukost

Tekaksrutor med skivat kokt ägg

Jordgubbar och vispgrädde


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Anna sa...

Vilka härliga bilder, ser väldans gott ut. Skönt att höra att ni haft en toppen midsommar! Kramar

Unknown sa...

Oj, oj, oj, vad mycket gott ni ätit! Förstår att "rullade" i sängen! ;):)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Unknown sa...

ni verkar verkligen haft en god helg ;)
Underbart!!!

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Åh vad mycket godsaker :) Ser helt underbart ut!
Trevlig kväll!

Tarina sa...

Ja den där tårtan såg ju inte helt fel ut! Smaskigt :)

Jonna sa...

Ser fantastiskt gott ut alltihop! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...