tisdag 12 juni 2012

Ingefärsmarinerad kycklingfilé

Ugnsgrillade kycklingfiléer

De här kycklingfiléerna är en ny favorit här hemma och de är smaksatta med ingefära. Basen i marinaden är olivolja och vill man piffa till kycklingen ytterligare kan man använda olivolja med citronsmak. Kycklingfiléer är otroligt enkel och god mat, bara röra ihop marinaden och pensla på sen in i ugnen tills kycklingens innertemperatur är 70 grader. Gott med minimal arbetsinsats... helt i min smak!

Använder ni termometer när ni lagar mat? Jag gör det ibland och framför allt när jag tillagar kycklingfiléer i ugnen. Genom att hålla koll på temperaturen får jag inte torr och tråkig kyckling utan den blir mör och saftig.



INGEFÄRSMARINERAD KYCKLINGFILÉ
5 pers

5 kycklingfiléer

Marinad:
0,5 dl olivolja
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
0,5 tsk ingefära
1 krm paprikapulver

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till marinaden. Pensla kycklingfiléerna med marinaden och lägg i en ugnsform. Tillaga kycklingfiléerna i 175 grader tills kyckling har en innertemperatur av 70 grader (ca 20 minuter).


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Termometer är fantastiskt! Även när man grillar. / Anette

Unknown sa...

Ibland använder jag termometer....kanske borde göra det oftare!?
Blir ju verkligen helt perfekt då!!

Särskilt just kycklingfilé!!
Innan jag började anv temp så va jag ju så rädd att det inte skulle va färdigt att det ofta fick gå för länge = torr mao ;)

Pga detta så slutade jag nästan göra kyckling......men nu tror jag allt jag ska fixa ihop en omgång är ju toppen o göra mkt och tom frysa in lite bitar.

Oj det blev en lång kommentar ;)
Ha en finfin dag <3

Maria sa...

Lagar ofta kycklingfile hel så i ugn! Blir så saftigt & gott. Perfekt att göra "storkok" och frysa in för att ta fram till ex. sallad, snabba grytor mm.
Ingefära är gott till kyckling!
Termometer använder jag inte så ofta men ibland. Särskilt vid större köttbitar.
=)

Sofia sa...

Kyckling är ju så himla gott och lätt att fixa! Detta recept ska absolut provas inom kort :)

Anna sa...

Jag använder oxå termomter ibland, men inte till kycklingfilé. tack för tipset, de är svårt med hel kycklinfilé annars tycker jag. Uppskattar dina tips och mat jättemycket!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...