lördag 9 juni 2012

Cole slaw med fänkål

Cole slaw med fänkål

Idag till lunch gjorde jag cole slaw och testade att piffa till den med lite fänkål. Jag hade sett att Fröken Nilssons kök hade gjort en örtig coleslaw som innehöll fänkål och jag blev sugen på att prova. Jag utgick från mitt vanliga recept på cole slaw men bytte ut en del av vitkålen mot riven fänkål. Det fungerade jättebra att ha fänkål i cole slaw och vi åt den tillsammans med köttbullar.

Idag har jag stått i köket hela dagen och bakat. Dels har det blivit tekaksrutor (supergoda, recept kommer) och sen har jag förberett tårtbottnar till midsommar. Eftersom jag lyckades krascha den första tårtbotten så fick det bli en sväng till affären och köpa mer ingredienser. Nyss regnade det men nu skiner solen så vi tänkte försöka grilla nu på kvällen.



COLE SLAW MED FÄNKÅL

150 g vitkål
100 g fänkål
2-3 dl turkisk yoghurt
0,5-1 dl majonnäs
0,5-1 tsk vitvinsvinäger
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Finstrimla vitkålen och riv fänkålen. Knåda vitkålen med händerna så blir den lite mjukare. Blanda alla ingredienser och smaksätt med salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Gott med cole slaw! :) Väntar med spänningen på brödrecept! :)
Duktig du är som förbereder saker i god tid inför midsommarfirandet! :)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Unknown sa...

Underbart gott med fänkål i ;) blir en lite fräschare smak tycker jag :)

Maria sa...

Jag brukar också ha fänkål i - blir så krispigt fräscht av det!
=)

Sukkerspinnengelen sa...

For en god idé å ha fenikkel/fänkål i!!

monkan sa...

Fänkål är en super-grönsak! Passar till både fisk och kött.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...