torsdag 28 juni 2012

Köttfärsgryta med squash och svamp

Köttfärsgryta med creme fraiche och sallad

Jag vill ha semester... nu! Antar att en hel del av er redan har startat er semester och njuter av lediga dagar. Jag måste jobba ett tag till och kan bara drömma om lata frukostar och härligt somriga luncher och middagar. På semestern ska jag gå igenom min kartong med urklippta recept och se vilka som passar att provlaga under sommaren. Jag har några recept som jag har planerat att testa under semestern men det vore väldigt roligt att få fler idéer. Har ni något gott sommarrecept att bjuda på?

Den här köttfärsgrytan är nog inte speciellt somrig men när vi åt den för några dagar sedan så öste regnet ner ute och det kändes som om sommaren var väldigt långt borta. Jag hade i champinjoner och squash i grytan för att få den lite matigare och det blev väldigt gott. Det passade väldigt bra att servera en klick creme fraiche till. Vi plockade egenodlad sallad från trädgårdslandet och det kändes i alla fall väldigt somrigt.

Egen sallad från trädgårdslandet


KÖTTFÄRSGRYTA MED SQUASH OCH SVAMP
4 pers

500 g köttfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g champinjoner
1 squash
500 g krossade tomater
1,5 msk köttfond
0,5 msk soya
Timjan
Chipotle chili pepper
Salt och svartpeppar

Servering:
Ev. Creme fraiche

Gör så här:
Finhacka löken, skala och tärna squashen och skiva champinjonerna. Fräs löken i smör och pressa ner vitlöken, tillsätt sedan köttfärsen och stek tills köttfärsen är genomstekt. Lägg över köttfärsen i en gryta och tillsätt krossade tomater, fond, soya, timjan och lite chipotle. Låt köttfärsen puttra i ca 20 minuter. Stek under tiden champinjonerna och lägg ner i grytan. Stek till sist squashen mjuk och lägg ner i grytan när det är ca 5 minuter kvar av koktiden. Smaka av med salt och peppar. Servera gärna med en klick creme fraiche.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Gott med svamp och squash! :) Passar perfekt till köttfärs! :)
Ha en bra dag!
//Lana

Vit dröm sa...

Mmm vad gott det ser ut :)
Jaa visst längtar man till semester, sj har jag bara 1 vecka ledigt och det går väl i en susande fart när det väl är dags...:(
Ha en skön kväll!
Kram Anna

monkan sa...

Hehe, den här sommaren har ju börjat lite höstlikt emellanåt så en köttgryta passar ju då!

Kanske kommer sommaren när du har semester! När du ska stå i köket och laga mat, menar jag...

Jag jobbar en vecka till, sedan ska jag ha fem veckor...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...