måndag 11 juni 2012

Currytorsk

Currytorsk och broccoli

Igår blev det fisk till middag och den här gången blev det en gammal goding från förr som fallit i glömska ett tag. Vi åt den här fiskgrytan ganska ofta förr men precis som många andra maträtter så går det lite i perioder vad vi äter och nu känner jag att den här fiskrätten kommer absolut göras igen snart. Fiskgrytan är smaksatt med curry vilket jag tycker mycket om och jag serverade broccoli till. Broccoli är väldigt gott ihop med fisk tycker jag och är dessutom en väldigt nyttig grönsak. Currytorsken innehåller tärnat äpple och vill du dra ner på kolhydraterna så hoppar du över äpplet.


Broccoli är gott till fisk


CURRYTORSK
3 pers

400 g torsk
1 gul lök
1 grönt syrligt äpple (kan uteslutas)
1 grön paprika
ca 10 cm purjolök
1-2 msk curry
1 tsk oregano
1 tsk timjan
1 fiskbuljong
2 dl vatten
1 msk tomatpuré
2 dl creme fraiche

Gör så här:
Strimla grönsakerna och äpplet. Fräs grönsakerna i en stekpanna, ha i äpplet lite senare. Pudra över curry och låt kryddan fräsa tillsammans med grönsakerna en stund. Tillsätt övriga ingredienser förutom fisken och låt såsen puttra i 5 minuter. Skär torsken i kuber och lägg ner i såsen som får koka ytterligare 5-10 minuter tills fisken är klar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Anna sa...

Bra skrivet! Inte kul när andra tar recept eller bilder. Jag tycker de är jättekul att göra andras recept eller inspireras och göra om lite.

Detta ska jag testa i nästa vecka, låter hur gott som helst. Tack för tipset!

Mitt liv som fru L sa...

Älskar också curry! Detta recept ska provas framöver.

Kram C

Unknown sa...

Fisk och curry är mycket smaskig kombo! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Linn sa...

Låter gott. Gillar både tork och curry!

Anonym sa...

Åh, så mumsigt det ser ut. Jag köpte torsk igår men är egentligen inte så förtjust i det men eftersom det är en bra fisk att äta så ska jag nu testa det och varför inte med detta receptet, det ser otroligt gott. Broccoli till ser inte alls dumt ut heller. :)

Tack för receptet, jag ser framemot att testa det.

Kram Sofia

lchfsystrar.blogspot.com sa...

Ser jättegott ut, och jag älskar också curry så det måste provas!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...