söndag 5 januari 2014

Herrgårdskyckling

Herrgårdskyckling

Den här maträtten åt vi första gången under förra julledigheten (alltså för ett år sedan) och dessa bilder är faktiskt från den gången. Sen blev maträtten bortglömt och för några dagar sedan gjorde jag den igen. Hur jag hade lyckats glömma bort den kan jag inte förstå, för den är jättegod.

Kombinationen kyckling och skinka blir fantastiskt god. Förra året åt vi denna Herrgårdskyckling med en sallad och i år kokade jag blomkål till, båda alternativen var väldigt goda.

Vi njuter fortfarande av slöa och lata dagar även om julledigheten går mot sitt slut. Jag fick böcker och sällskapsspel i julklapp så stora delar av ledigheten har gått åt till att spela spel tillsammans och att sitta i soffan och läsa böcker. Att inte ha något planerat och bara kunna ta dagen som den kommer är otroligt härligt.



HERRGÅRDSKYCKLING
4-5 pers

1 kg kycklingfiléer eller kycklinglårfiléer
200 g rökt skinka
2 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
1 msk dijonsenap
2 dl riven ost
2-3 msk persilja
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Dela kycklingen i mindre bitar (jag delade kycklinglårfiléerna i två bitar) och bryn i smör. Salta och peppra. Lägg kycklingbitarna i en ugnsform. Strimla skinkan. Blanda ihop creme fraiche, grädde, dijonsenap, skinka, ost och persilja och häll över kycklingen. Tillaga i ugnen ca 30 minuter i 200 grader (kolla att kycklingen är genomstekt).


Receptet hämtat från Bakverk och fikastunder

Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Den kycklingen har vi också gjort sedan urminnes tiden, en av favoriterna vad gäller kyckling faktiskt. Så gott och enkelt!

Önskar dej en god fortsättning.

Xenia sa...

Øj, hvor godt! Det skal jeg helt sikkert også prøve på et tidspunkt! :D

monkan sa...

Det lät gott! Visst är det konstigt hur man ibland glömmer laga sina favoriter...

Kram/M

Martina sa...

Lyckas också glömma bort en del favvisar länge och väl :)

Smidigt när det kan stå i spisen och puttra, inte så mycket jobb :) Är inne i en period då jag vill ha enkla rätter, så ditt recept ska provas :)

Kramiz!

Granlund sa...

Den här provade jag ikväll, och jäklar vad gott det var. Enkelt, snabbt och ruskigt gott. :) Hamnar på favorit-listan.

Jag kommer blogga receptet på min blogg med, men givetvis länkar jag tillbaka hit. :)

Unknown sa...

Den här rätten måste jag pröva. Låter gott och verkar lätt att göra.

Anonym sa...

O,vad jag blev glad att jag hittade detta recept igen.Den här rätten är supergod!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...