fredag 8 juni 2012

Chokladmuffins (LCHF)

Chokladmuffins

Nästa veckan har sonen sin första skolavslutning (han går i förskoleklass) och skolan har bjudit in till picknickfika för alla familjer. Igår bakade jag några chokladmuffins som jag tänkte ta med till fikat och jag hoppas att vädret blir fint på avslutningen så att vi kan sitta ute i gräset och njuta av stämningen. Vi provsmakade varsin muffins till kvällskaffet igår kväll och de var riktigt, riktigt goda.

Den senaste veckan har sonen gått och nynnar på "Den blomstertid nu kommer" och det ger mig en riktig sommarkänsla. Sommarsemestern närmar sig, även om det är några veckor kvar och jag känner att jag är mer än redo för sommaren!




CHOKLADMUFFINS (LCHF)
12-14 st

3 dl mandelmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
1 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
150 g smör
4 ägg
1 msk citronjuice
4 msk kakao
Ev. 1 msk honong (eller annan sötning)
40 g mörk choklad

Gör så här:
Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg, citronjuice och honung och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Hacka chokladen och blanda ner i smeten. Pensla muffinsformarna med lite smält smör. Fyll muffinsformarna till hälften med smet och grädda i 15-20 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Känn efter med en provsticka om muffinsen är klara.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

13 kommentarer:

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Åh ser goda ut! Vi har sommarfest med dagis nästa vecka, har bara tänkt vad jag ska ta med mig i matväg, men muffins skulle ju vara lite festligt :) Ha en bra fredag!

sara sa...

Jag har klarat det faktiskt. OCh det är kvar än. Mannen har tappat lite sug på godis också, han försöker skära ner på socker och sånt också =)

Malin sa...

Hej, Gus va gott det låter! :)
Vet du om man kan byta ut bakepro mot något?
Tack för en väldigt bra blogg, kollar den varje dag! :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Malin: Jag har inte testat att byta ut bakepro mot något annat. Jag skulle gissa att det funkar med mandelmjöl istället, kanske blir muffinsen lite kompaktare eftersom bakepro gör bakverken lite luftiga.

Unknown sa...

Kanon bra recept! Jag måste prova baka muffinsarna! Mig passar det utmärkt då är de mjölkfria! :)
Kram
//Lana

Vit dröm sa...

Ser jättegott ut! Måste prova det nån dag, köper du vaniljpulver i hälsokost eller på nätet?
Kram Anna

Anna sa...

Åh vad gott med muffins! Jag funderar på kakao. Kan man använda vilken som helst sett i LCHFsynsätt? Typ orginalet? Kramar

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Vit dröm: Äkta vaniljpulver finns oftast i bakhyllan i vanliga mataffärer. Jag har handlat min på Coop Forum.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anna: Jag har dålig koll på kakao. Brukar köpa lite finare kakao på en affär som säljer mycket choklad här i Linköping men jag har ingen aning om ifall den är bättre eller sämre än någon annan kakao i LCHF-synpunkt.

monkan sa...

Vilka fina formar! Engångs eller silikon? Vad du är duktig som bakar och bakar... :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

monkan: Jag använde silikonformar.

Anonym sa...

Hej, kan man byta ut mandelmjölet mot något? Är allergisk mot nötter/mandel.
mvh Åsa
http://mammasgullunge.blogg.se

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mammasgullunge.blogg.se: Jag har aldrig bakat muffins/kaka utan mandelmjöl, så tyvärr vet jag inte. Kanske kan man byta mot kokosnötsmjöl (mindre mängd) men jag vet inte hur slutresultatet blir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...