onsdag 6 juni 2012

Smörgåstårta (LCHF)

Smörgåstårta

Idag är det Sveriges nationaldag och självklart ska jag fira det genom att bjuda er på något så typiskt svenskt som smörgåstårta. Jag har länge velat testa att göra en LCHF-variant av smörgåstårta och nu var rätt tillfälle. Det är många moment och det tar lite tid att göra en smörgåstårta men det är helt klart värt jobbet. Jag valde att dekorera med sallad, skinka, ost, ägg och citron. Jag hittade dessutom några svenska flaggor att sätta på toppen också, det passade ju perfekt!

Just nu vajar den svenska flaggan ute på flaggstången, solen skiner och vi har en ledig dag framför oss... härligt!





SMÖRGÅSTÅRTA (LCHF)

Bröd:
2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
6 ägg
3 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
25 g smält kokosfett

Fyllning 1:
100-120 g smörgåsskinka
100 g mjukost
0,25 dl vispgrädde

Fyllning 2:
100 g leverpastej
100 g gurka
1,5 dl vispgrädde (ta lite åt gången så att smeten inte blir för lös)

Spackla runt smörgåstårtan:
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs

Dekoration:
Salladsblad
100-120 g rullad smörgåsskinka
Några ostskivor (i bitar eller rullade)
2 hårdkokta hackade ägg
1 citron, skivad
Några skivor gurka

Gör så här:
Bröd: Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop ägg, creme fraiche, grädde och kokosfett i en annan bunke. Blanda ihop alla ingredienser och blanda väl. Låt smeten svälla i ca 10 minuter. Häll upp smeten på ett bakplåtspapper och täck med plastfolie och kavla ut smeten till en så fyrkantig kaka som möjligt (ca 30x40 cm). Dra bort plastfolien och grädda i 15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt brödet svalna och skär det sedan i tre lika stora avlånga bitar. (Hit kan förberedas och frysas in. Lägg smörgåspapper mellan brödbitarna och frys in i tätslutande plastpåse.)

Fyllning 1: Finhacka skinkan och blanda med mjukosten och vispgrädden.

Fyllning 2: Grovriv gurkan och pressa ur vätskan. Blanda alla ingredienser till en lös smet. Ta lite grädde i taget till en lagom lös smet.

Smörgåstårta: Lägg en av brödlängderna på ett fat. Fördela fyllning 1 på brödet. Lägg en brödlängd över och fördela fyllning 2 på brödet. Lägg sista brödlängden över. Blanda creme frachen och majonnäsen och spackla runt smörgåstårtan. Lägg plastfolie över och låt smörgåstårtan stå i kylskåpet över natten. Dekorera smörgåstårtan.


Alternativ på dekorering:
- Sallad, köttbullar och rödbetssallad
- Sallad, räkor, röd rom, ägg och citron
- Sallad, rökt lax, ägg och citron


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Anna P sa...

Vilken fin tårta! Det måste jag absolut testa

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Åh vilken fin smörgåstårta, duktig du är! :) Ska också prova att göra en tårta längre fram. Ha en fin dag!

monkan sa...

Trevlig den ser ut! Ha en trevlig dag!

Anonym sa...

Härligt. Ser underbart ut.
Kram Jenny

Unknown sa...

Oh, vad smaskigt tårtan ser ut! Receptet sparar jag genast! :)
Ha en fin kväll!
//Lana

Anna sa...

åh, den ser ju supergod ut. Tack för receptet :D Kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...