lördag 16 juni 2012

Tekaksrutor (LCHF)

Tekaksrutor

Den senaste tiden har jag bakat väldigt mycket bröd och det är för att jag vill fylla upp frysen så att det finns bröd tillhands när det är dags för sommarens utflykter eller härligt lata smörgåsfrukostar. Förra helgen bakade jag de här tekaksrutorna och jag lyckades få in de flesta i frysen innan de blev uppätna. De blev väldigt goda och fluffiga och kommer lätt bli ett av favoritbröden här hemma. Brödet görs i långpanna och skärs sedan i lagom stora mumsiga brödrutor. Receptet är samma som till smörgåstårtan.

Har du aldrig bakat LCHF-bröd tidigare så kan vissa ingredienser vara okända. Jag har skrivit en lista över de ingredienser jag använder i bakning och en liten förklaring på vad de är och var man kan handla dem, listan hittar du här.


Provsmakning med bregott och ost


TEKAKSRUTOR(LCHF)
1 långpanna

2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
3 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
6 ägg
3 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
25 g smält kokosfett

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop ägg, creme fraiche, grädde och kokosfett i en annan bunke. Blanda ihop alla ingredienser och blanda väl. Låt smeten svälla i ca 10 minuter. Häll upp smeten på ett bakplåtspapper och täck med plastfolie och kavla ut smeten till en så fyrkantig kaka som möjligt (ca 30x40 cm). Dra bort plastfolien och grädda i 15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt brödet svalna och skär det sedan i rutor.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

26 kommentarer:

Monica Hansen sa...

så fina de blev! själv är jag inne i en lat period såhär efter semester och allt, så det blir två skivor finn crisp per dag..

Maria sa...

Smidigt med långpannebröd !! Perfekt att ha i frysen ..
=)

Unknown sa...

Supersnygga! Detta måste vi testa!

Hjärtan i livet sa...

Detta bröd ska bara bakas imorgon har jag bestämt!
Eva

Unknown sa...

Mmm... gott! Det var längesen jag bakat... måste ta tag i det nu när jag ha semester.
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

monkan sa...

Jag tror jag måste prova! Du gör så fina bröd!

monkan sa...

Och nu har jag provat! Gott! (Fast inte riktigt lika snygga som dina, hihi)

Anette sa...

Jättegott!
Nu blev jag sugen på att göra smörgåstårtan.

Tack för receptet.

Marja sa...

Snyggt bröd! Jag måste testa att baka lite LCHF-bröd.

http://bakasockerfritt.blogg.se/

Anna sa...

Vad fina de blev, ser goda ut oxå =)
Jag skulle nog aldrig få de så fina :/

Karin sa...

Ser verkligen ut som vanligt bröd! Måste prova detta recept snart :)
Kram Karin

Anonym sa...

Eftersom jag är nöt/mandelallergisk undrar jag ifall dey går ut att byta ut mandelmjölet och i så fall till vad?
mvh Åsa
http://mammasgullunge.blogg.se

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Mammasgullunge.blogg.se: Jag har inte testat att byta ut mandelmjölet mot något annat. Det borde gå att byta mot kokosnötsmjöl, men då ska man ta mindre än man gör av mandelmjölet. Jag har dock inte testat, så jag vet inte hur slutresultatet blir.
Testa gärna mina ostfrallor, de är helt nöt- och mandelfria. Skulle gissa att den smeten fungerar lika bra att breda ut smeten i långpanna som denna (dubbel sats), ta bort linfröna om du vill ha helt utan frön.

Anonym sa...

Det här är det enda lchf-brödet min kille gillar, verkligen supermumsigt. Igår bakade vi dem igen, men för att få dem tunnare kavlade killen ut dem på två plåtar, vi ska nämligen använda dem som pizzabottnar till fredagsmiddagen.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Baravaramille: Mmmm... det låter väldigt gott som pizzabotten. :-)

Marielle sa...

Det här måste jag prova... saknar ett ljust bröd till kräftorna!

Marielle sa...

Nu är premiärbaket i ugnen, väntar med spänning och hoppas att barnen kommer att gilla det också...

ann. sa...

Har du ngn aning om hur många kh det är i en sats? Jag gjorde en ippskattning och kom fram till ca 25 kh. Kan det stämma?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Ann: Jag har inte räknat på det så jag vet tyvärr inte.

Carin E sa...

Någon som vet vart jag får tag på pofiber. Har kollat i olika affärer efter detta men hittar det inte.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Carin E: Jag hittar Pofiber i hyllan med glutenfria produkter.

Viktiga Anna sa...

Hej!

Tack för ännu en inspiration. Lånat detta recept och Länkat till dig. Med vänlig hälsning Anna

Anonym sa...

Hejsan.
Är ny på det här med lchf och hittade till din blogg som är fylld med massor av inspiration.

Har precis börjat fundera kring att baka själv och undrar lite om det här med kokosmjöl. Smakar det mycket kokos om brödet om man använder det?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag tycker inte att det smakar mycket kokos om kokosmjölet. Så är det så att du inte tycker om kokossmaken så tror jag ändå att du kan använda kokosmjöl i brödbakningen utan problem.

Ullebulle sa...

Idag har jag provbakat. Det är så spännande.... :-) Ligger på svalning nu:D

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

UlleBulle: Hoppas att du gillade dem!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...