lördag 17 december 2011

Helstekt fläskytterfilé

Imorse fick hela familjen en välförtjänt sovmorgon. Vår sexåriga son var den som vaknade först och han kom in till oss klockan 10 och sen låg vi och pratade länge innan vi orkade gå upp. Frukosten blev äggröra och bacon, en bra frukost som håller en mätt länge. Dagen har ägnats åt städning och julbak. Tiden har gått så fort och jag kan inte riktigt förstå att det bara är en vecka kvar till julafton.

Kvällens middag bestod av helstekt fläskytterfilé med fänkålsgratäng. Köttet var otroligt mört och gott. Till det drack vi ett jättegott rött vin som hette Beni Duilio Castellani, vilket jag verkligen rekommenderar.



HELSTEKT FLÄSKYTTERFILÉ

Fläskytterfilé
Salt och svartpeppar
Rosmarin

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Bryn köttet i en het panna så att det får färg. Ta av från spisen och krydda med salt, peppar och rosmarin. Lägg köttet i en ugnssäker form och stek i ugnen tills köttet har en innertemperatur på 72 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Fröken M sa...

Fänkålsgratäng lät spännande - Här åt C och Viggo burger king mat på dagen så när det var dagsför middag igår var ingen av dem hungrig så det slutade med att jag satt ensam i soffan och åt fickbullar i hummersås ;)

walle He sa...

Hej. vid några tillfällen har vi köpt Scans fläskytterfile. Den är lite marinerad och inga hinnor eller senor.
Gjorde en marinad av rapsolja, Kickoman soya sweet Thai sås, balsamvinäger, 4 stora krossade vitlöksklyfor, honung och salt och peppar.
Brynte i stekpanna för att få skön färg.
Lade upp filen på skärbräda. Vitköksklyftor delades i 6 skivor som petades in i skuren öppningar utefter filen.
Ugnen ställdes in på 120 grader, termometern ställdes in på 74 grader. På en ugnspanna med galler lade vi filen. När termostaten talade om att filen var klar så fick den vila utanför ugnen i 20 minuter. Marinaden har vi använt som underlag för sås. Häll matlagnings grädde i marinaden och låt det puttra ett tag. Sila såsen. Oj vad gott med klyftpotatis

Walle He sa...

Glömde att tala om hur vi anrättade klyftpotatisen. Vi använde fast potatis i klyftor,
Ugnen i 220 grader, efter ca 20 minuter ut mad pannan för att strö en blandning av Västerbotten och lite Wasa ströbröd. Sedan in i ugnen igen tills ostblandningen fått en skön färg. Kolla att klyftorna är färdiga och servera till filèn.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Walle He: Tack för tipsen, även om de inte riktigt passar LCHF-kosten. Ha en bra dag!

Åsa sa...

Mums det där ska jag nog göra i morgon och lägga upp på min blogg och länka hit ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...