lördag 30 juni 2012

LCHF-pizza (ny botten gjord på mandelmjöl och kokosnötsmjöl)

Mumsig LCHF-pizza

Åh, vad härligt med helg och sol i kombination. Jag har precis avslutat frukosten (eller ska jag säga brunch med tanke på att klockan faktiskt är efter tolv) på uteplatsen. Idag kommer bästa vännerna på middag och det ser ut att bli uppehåll så grillning står på kvällsschemat.

Igår blev det fredagspizza här hemma. Jag har testat lite olika pizzabottnar och har tidigare tyckt bäst om den variant som är gjord på kokosnötsmjöl. Eftersom jag tycker om bröd som är gjort med en blandning av kokosnötsmjöl och mandelmjöl testade jag igår att blanda ihop en ny pizzabotten och den blev jättegod. Den kommer att göras fler gånger.

Jag toppade pizzan med krossade tomater, strimlad skinka, svarta oliver och riven ost. Pizzan serverades med en god vitlökssås som ringlades över pizzan.

När jag la oliverna på pizzan sparade jag två som jag tänkte äta direkt. Jag hade köpt kärnfria oliver men när jag åt dessa två så innehöll båda kärnor. Jag blev förstås misstänksam och tänkte att alla oliver på pizzan kanske innehöll kärnor men när vi åt pizzan var alla kärnfria. Vad är sannolikheten för att just de två jag inte la på pizzan skulle innehålla kärnor!?



LCHF-PIZZA
1 långpanna

4 ägg
1 dl vispgrädde
0,75 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl mandelmjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1,5 dl riven västerbottenost

Gör så här:
Vispa ihop ägg och vispgrädde i en skål. Blanda övriga ingredienser i en annan skål. Rör ihop allt ordentligt och låt smeten stå och svälla i ca 5 minuter. Kavla ut degen på en plåt, jag använder plastfolie över degen medans jag kavlar. Grädda botten i ca 15 minuter i 200 grader.

Höj ugnstemperaturen och lägg på valfri fyllning på pizzan och grädda ca 10 minuter i 250 grader tills osten smält.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

19 kommentarer:

monkan sa...

Hehe, det är väl just sannolikhetsteorin - allt är möjligt!

Unknown sa...

Den här pizzabotten kommer jag att prova! :)
Kram

Anna sa...

Mums, vad gott med pizza :P

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Åh vad gott med pizza. Ska prova att blanda mandelmjöl och kokosnötsmjöl nästa gång, har bara kört med mandelmjöl innan.
Ha en trevlig kväll!

Louise sa...

Visst är det gott med tonfisk! :D Just den här varianten brukar jag göra varm, men tycker det är minst lika gott med kalla tonfiskröror, går ju att variera lite hur man vill :)

LCHF-pizza var det minst ett par veckor sen jag åt sist, dags igen tycker jag :)

Vit dröm sa...

Mmm vad gott, sitter här och dreglar över pizzan (liiite bakis idag...;)
Måste prova det här receptet, ser riktigt gott ut!
Ha en skön söndag!
Kram Anna

Anonym sa...

Åååhh ser sjukt gott ut :)

Åse sa...

Visst är det ett bra pizzarecept! Samma recept som jag har ;)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Åse: Ja, det blir väldigt gott med blandningen mandelmjöl och kokosmjöl. Jag har sett att du också har ett recept med både mandelmjöl och kokosmjöl, inte riktigt lika dock.

Malin sa...

Väldigt bra botten men hade jag följt tider och temperaturer hade den blivit kolsvart.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Malin: Kul att du gillade pizzabotten. Alla ugnar är olika så tiderna är cirka-tider.

Anna sa...

My god vad gott detta var. Godaste pizzan sen jag började med Lchf och sen vitlökssåsen som pricken över i et. MUMS

Maria sa...

Tack för ett bra recept.
Har länkat dig.

Anonym sa...

Kavla degen? Den är snare i smetform :(

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Häll degen/smeten på ett bakplåtspapper. Lägg på en plastfolie och kavla. Det går inte att kavla direkt på degen, det är den alldeles för lös för. Men med plastfolie över går det bra att kavla. Jag tycker det är lättare än att försöka dra ut smeten med spattel på bakplåten. Hoppas att det går bra!

Anonym sa...

Hej, denna pizza-botten måste jag testa=) Ska man ha på osten både efteråt och i pizzadegen?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Ja, det ska vara riven ost i pizzabotten. Sen har du ytterligare ost som du strör på pizzan tillsammans med övrig topping.

Anonym sa...

Å så bra det här ser ut! Jag har precis alla ingredienserna hemma förutom västerbottensost. Tror du att det går bra med vanlig mild hushållsost?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

melchf: Ja, det funkar alldeles säkert med vanlig ost.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...