fredag 21 december 2012

Vörtbröd utan russin (LCHF)

Vörtbröd

Julen närmar sig med stormsteg och jag fick för mig att baka ett till vörtbröd, den här gången utan russin och utan mandelcrunsh. Det är samma recept som till mitt andra vörtbröd men utan russinen och de grovhackade, rostade mandlarna mixade jag ner till mjöl i det här brödet.

Min julledighet började idag så och jag har julpyntat, bakat, städad och tvättat. Vi lyssnar på julmusik och njuter av att julen närmar sig. Ute faller stora härliga snöflingor och det ser faktiskt ut att bli en vit jul i år... härligt!




VÖRTBRÖD UTAN RUSSIN (LCHF)
1 st

150 g mandel eller mandelmjöl
100 g grovhackade mandlar
50 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
1,5 tsk mald nejlika
1,5 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald pomerans
2 dl creme fraiche
6 ägg
1 msk honung
2,5 msk nerkokt porter *

* Koka ner en halv liter porter i en kastrull utan lock tills det är ca 0,5-1 dl kvar (detta kan göras någon dag i förväg och förvaras i kylskåpet). I brödet används sedan 2,5 msk av den nerkokta portern.

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka 100 g mandel och rosta i ugnen medan den värms, håll koll så att de inte blir brända. Mixa mandel (eller mandelmjöl), sesamfrön och de rostade mandlarna till mjöl och blanda med övriga torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop creme fraiche, ägg, honung och nerkokt porter i en separat bunke. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Häll upp i en 1,5-litersform och grädda i 80 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Ser jättegott ut, jag blir så sugen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...