söndag 16 december 2012

Pepparkakslatte

Pepparkakslatte och pepparkakor

Förra veckan såg jag ett recept på pepparkakslatte (minns tyvärr inte vart jag såg det) som lät så spännande att jag var tvungen att testa. Det doftade juligt medan mjölken värmdes tillsammans med pepparkakskryddorna och man skulle nästan kunna tro att det var pepparkaksbak på gång. Jag toppade med vispad grädde, lite kanel och en pepparkaka.

Det blev väldigt gott och smakade som om man åt pepparkaka till en kopp kaffe. Jag kommer absolut att göra pepparkakslatte fler gånger nu i juletid.

Toppad med vispad grädde, kanel och pepparkaka



PEPPARKAKSLATTE
1 pers

1 msk vispgrädde
1 dl vatten
1 krm kanel
1 krm mald ingefära
1 krm mald nejlika
1 dl kaffe

Toppa med:
Vispad grädde
Kanel
Ev. pepparkaka

Gör så här:
Häll grädde, vatten och kryddor i en kastrull och värm medan du rör, vätskan ska börja ryka men inte koka. Häll kryddmjölken i ett glas, häll inte i bottensatsen med kryddorna. Häll på varmt kaffe. Toppa med vispad grädde, lite kanel och eventuellt en pepparkaka.


Tillägg 2014-12-14: Vill man göra pepparkakskaffe utan "mjölk" kan man ha pepparkakskryddorna tillsammans med det malda kaffet i kaffefiltret om man brygger sitt kaffe. Om man använder en pressobryggare kan kryddorna blandas med det malda kaffet.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Så gott! Jag dricker ibland latte macchiato och kryddar med kardemumma och kanel. Nästan pepparkakslatte ;)

Unknown sa...

Mums, vad smaskigt! Jag kanske ska testa något liknande fast som ägglatte... (känslig mot mejerier...)
Ha en underbar kväll och mysig tredje advent! :)
Kram
//Lana

monkan sa...

Hmm. Jag är inte så förtjust i smaksatt kaffe, tror jag, har faktiskt ändrat en del smaklökar och det lät väldigt gott. Lilla jag får kanske prova! :)
/M

Lchf & träning sa...

Jag älskar verkligen allt med smak av pepparkaka. Jag har funderat på det där med mjölk. Att vi undviker det beror ju delvis på mjölksockret. Hur funkar det med Valios laktosfria produkter? Som jag kan se har de inte en massa annat jox istället som många andra laktosfria produkter. Vad tycker du?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Lundstrom: Jag är tyvärr dåligt insatt i de laktosfria produkterna. Är man känslig för laktos är de säkert ett bra alternativ. När jag köper nya produkter tittar jag ofta efter just "jox" (som du benämner det). Är produkten full av stabiliseringsmedel eller andra tillsatser så känns de inte så aktuella. Kolla hos Kostdoktorn (länk) och se om han skrivit något om laktosfria produkter.

Martina sa...

Mmmmm, det låter gott och ser gott ut. Kanske något att prova och försöka erbjuda killarna här hemma.

Ha en bra kväll!
Kramizar!

Lisa sa...

Mmmm va fint och gott det ser ut! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...