söndag 9 december 2012

Cake pops med pepparkakssmak (LCHF)

Cake pops

Trevlig andra advent! Själv är jag rätt krasslig fortfarande och känner mig långt ifrån frisk men jag gjorde ett tappert försök att pigga upp mig själv genom att fixa lite adventsfika. Jag älskar att dekorera bakverk (exempel kan ni se på min tidigare blogg Bakglädje) och det försvinner ju inte bara för att jag äter lågkolhydratskost.

Dessa cake pops fick en julig smak av pepparkaka och dekorerades med smält choklad. Jag lyxade till det med chokladspritsade tallrikar, guldiga pralinformar, rosetter och glittrande stjärnor. Kanske ska jag återanvända den idéen vid nyår, det kan nog passa riktigt bra då.

Spritsad choklad

Guldig pralinform

Guldiga stjärnor

Guldig rosett


CAKE POPS MED PEPPARKAKSSMAK (LCHF)
3 st

1 pepparkaksmuffin
1-2 tsk philadelphiaost
50 g mörk choklad (jag använde 70%)

Gör så här:
Smula sönder muffinsen i en skål. Tillsätt philadelphiaosten och rör ihop till en kladdig smet. Rulla bollar och ställ i kylskåpet.

Smält chokladen och doppa ner änden på pinnen i chokladen och stick in i kakan. Ställ kakorna kallt så att chokladen på pinnen stelnar mot kakan (detta gör att pinnen inte lossnar från kakan). Doppa bollarna i den smälta chokladen. Gör en spritspåse av smörgåspapper och fyll med den choklad som blivit över. Klipp ett litet, litet hål och dekorera cake popsen. Förvara i kylskåp.

Pinnarna har jag gjort av avklippta grillspett.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Jag bara måste göra cake pops till julfikat! Har tänkt det så många gånger, och nu är det snart dags (innan julen hinner dra förbi!).

Unknown sa...

Väldigt snygga!

Vi är också lite sugna på att göra något med pepparkakssmak.

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Herregud vad fint det blev!! :-)

Mitt liv som fru L sa...

Vad snygga, du är så duktig! :)

Kram C

Unknown sa...

Så fina!
Du är en talang på detta minsann :)

monkan sa...

Å bra ide till glöggkvällen jag ska på i veckan! Att ta med så jag oxå kan äta...
Du gör så fina grejer! Snyggt!
/M

Anonym sa...

Åh, tack för inspiration till årets julklapp till dagispersonalen! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...