torsdag 6 december 2012

Vörtbröd (LCHF)

Vörtbröd

Vörtbröd hör julen till! Det är riktigt gott att äta en vörtskiva med nygriljerad julskinka och lite senap. Jag var därför tvungen att baka ett vörtbröd men det är inte det nyttigaste LCHF-brödet eftersom det innehåller porter, honung och russin. Däremot är det betydligt nyttigare än de vanliga vörtbröden man kan köpa i affärerna eftersom det varken innehåller vetemjöl eller rågmjöl. Ni kan hoppa över russinen och honungen i receptet för att få ett ännu nyttigare bröd, ni väljer själva.

Jag har utgått från mitt mandel- och valnötsbröd men valde den här gången att bara använda mandel och inga valnötter. Brödet smaksattes av de kryddor som brukar ingå i vörtbröd. En halv liter porter kokade jag ner och använde som smaksättare i brödet. Jag hade i lite grovt hackad rostad mandel i brödet också, jag gillar crushet när man tuggar, men självklart man man hoppa över mandelbitarna om man vill ha ett mer traditionellt vörtbröd.

Nu kan jag njuta av en god skiva vörtbröd och en skiva julskinka till julbordet!




VÖRTBRÖD (LCHF)
1 st

150 g mandel eller mandelmjöl
50 g sesamfrön
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
1,5 tsk mald nejlika
1,5 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald pomerans
100 g grovhackade mandlar.
75 g russin (blötlagda)
2 dl creme fraiche
6 ägg
1 msk honung
2,5 msk nerkokt porter *

* Koka ner en halv liter porter i en kastrull utan lock tills det är ca 0,5-1 dl kvar (detta kan göras någon dag i förväg och förvaras i kylskåpet). I brödet används sedan 2,5 msk av den nerkokta portern.

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Grovhacka 100 g mandel och rosta i ugnen medan den värms, håll koll så att de inte blir brända. Lägg russinen i en värmetålig skål, koka upp vatten och häll över russinen så att de täcks. Låt russinen stå i vattnet några minuter och häll sedan av vattnet.

Mixa mandel (eller mandelmjöl) och sesamfrön till mjöl och blanda med övriga torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop creme fraiche, ägg, honung och nerkokt porter i en separat bunke. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Häll upp i en 1,5-litersform och grädda i 80 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på galler under en bakduk. Skär upp när brödet svalnat helt.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

tojis sa...

Mmm, der gott ut! Jag bakade också julbröd igår, så himla gott med skinka eller ost! Nu återstår bara att steka köttbullar och göra rödbetssallad så kan jag äta min vanliga julmat sen, fast (liberal iofs) LCHF-style.

Unknown sa...

Åh herreguuud så gott! Jag har försökt baka bröd med bara mandelmjöl, utan kokosnötsmjöl, men det blev verkligen inte bra. Ditt recept ser ju väldigt lovande ut ;)
Det ska jag baka i morgon.
Tack!

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vilket gott bröd! Passar minst sagt bra till jul.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

A Swedish Smorgasbord: Testa mitt valnöts- och mandelbröd med frön (länk) och byt ut valnötterna mot mandel, det är favoritbrödet här hemma. Ett perfekt bröd om man inte har kokosmjöl. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...