torsdag 13 december 2012

Kokosrutor med mörk choklad (LCHF)

Kokosrutor med mörk choklad

På kakfatet på julafton i år kommer jag att bjuda på dessa kokosrutor med mörk choklad. Det är samma recept som till kokostopparna som jag bakade förra året men i år hällde jag ut smeten i en form och skar i bitar istället för att forma till toppar. Smidigt och enkelt. Enda nackdelen var att de ville smula lite när jag skar dem i bitar.

Kakorna är perfekta att baka och frysa in, sen tar man fram några en liten stund innan det är dags att fika.




KOKOSRUTOR MED MÖRK CHOKLAD (LCHF)
30 st

75 g smör
3 ägg
0,5 tsk vaniljpulver
3 msk vispgrädde
300 g kokosflingor
50 g mörk choklad
En liten klick smör (ca 1 tsk)

Gör så här:
Smält smöret. Blanda ägg, vaniljpulver och grädde i en bunke och häll i det smälta smöret och kokosflingorna. Platta ut smeten till en fyrkant på ett bakplåtspapper till en höjd av 1 cm. Grädda i 10-15 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Låt svalna. Smält chokladen, rör ner smöret och bred ut över kakan. Ställ svalt så att chokladen stelnar. Skär med vass kniv i lagom stora kakbitar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

ryskadockor sa...

Oh, vilka goda! Och så smidigt att göra! Ska nog testa göra sådana fast med kokosmjölk istället... :)
Ha en fin Lucia!
Kram
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

De ser jättegoda ut! Älskar kombintionen kokos och choklad. Glad Lucia!

Fröken Nilsson sa...

Ser smidiga ut!!
Fast jag tänkte krångla till det med att göra bountys istället ;)
Kanske idag......

johannaslchf sa...

Ser jättegott ut verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...