torsdag 13 december 2012

Kokosrutor med mörk choklad (LCHF)

Kokosrutor med mörk choklad

På kakfatet på julafton i år kommer jag att bjuda på dessa kokosrutor med mörk choklad. Det är samma recept som till kokostopparna som jag bakade förra året men i år hällde jag ut smeten i en form och skar i bitar istället för att forma till toppar. Smidigt och enkelt. Enda nackdelen var att de ville smula lite när jag skar dem i bitar.

Kakorna är perfekta att baka och frysa in, sen tar man fram några en liten stund innan det är dags att fika.




KOKOSRUTOR MED MÖRK CHOKLAD (LCHF)
30 st

75 g smör
3 ägg
0,5 tsk vaniljpulver
3 msk vispgrädde
300 g kokosflingor
50 g mörk choklad
En liten klick smör (ca 1 tsk)

Gör så här:
Smält smöret. Blanda ägg, vaniljpulver och grädde i en bunke och häll i det smälta smöret och kokosflingorna. Platta ut smeten till en fyrkant på ett bakplåtspapper till en höjd av 1 cm. Grädda i 10-15 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Låt svalna. Smält chokladen, rör ner smöret och bred ut över kakan. Ställ svalt så att chokladen stelnar. Skär med vass kniv i lagom stora kakbitar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, vilka goda! Och så smidigt att göra! Ska nog testa göra sådana fast med kokosmjölk istället... :)
Ha en fin Lucia!
Kram
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

De ser jättegoda ut! Älskar kombintionen kokos och choklad. Glad Lucia!

Unknown sa...

Ser smidiga ut!!
Fast jag tänkte krångla till det med att göra bountys istället ;)
Kanske idag......

Anonym sa...

Ser jättegott ut verkligen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...