torsdag 20 december 2012

Ugnsbakade fikon med kanel

Vörtbröd med ugnsbakade fikon och ädelost

För ett tag sedan såg jag ett julprogram med Jamie Oliver på TV där han gjorde ugnsbakade fikon som han serverade med bröd och ost. Fikonen smaksattes med bland annat kanel och eftersom jag tycker om kanel så var jag ju tvungen att testa. Originalet innehöll strösocker och rivet clementinskal. Sockret tog jag bort men man kan säkert ha på lite honung om man vill. Rivet clementinskal lät gott men jag hade inte det hemma så min variant fick bli utan det också. Jag serverade fikonen med vörtbröd och ädelost. Algot var inte så förtjust i det men både jag och Magnus tyckte att det blev väldigt gott.



UGNSBAKADE FIKON MED KANEL

Färska fikon (1 st/pers)
Pressad citron
Kanel

Servera med:
Bröd
Ädelost

Gör så här:
Skär fikonen i halvor eller fjärdedelar och lägg i en ugnsform. Droppa lite citronsaft på fikonen och pudra på kanel. Värm i ugnen 3-4 timmar på 100 grader. Mosa på bröd och toppa med ädelost. (Om fikonen görs i förväg, värm dem lite i micron innan servering)


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

monkan sa...

Oj, det där tror jag att jag skulle gilla! Fikon är gott till lite salt. Mums! ;)
/M

Unknown sa...

Låter som något för mig!!
Fikon är farligt gott!!

Unknown sa...

mums, vad gott det låter! Kanske ska provas här i vår familj! :)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Anonym sa...

Ser gott ut.

Men tre fyra timmar?
SÅ länge? Kan det stämma?

Kalaspinglan

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Kalaspinglan: Jo, det stämmer. 3-4 timmar i 100 grader. Enligt Jamie Oliver kunde man också göra dem över natten i 50 grader. Kanske går att höja temperaturen och köra kortare tid.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...