lördag 22 december 2012

På vårt julbord

Juldukning

Allas julbord brukar se olika ut och jag tänkte berätta vad vi äter på vårt julbord här hemma. Jag har svårt att välja en favorit på julbordet, det är ju blandningen som är hela grejen. Skulle jag ändå vara tvungen att välja så skulle jag inte vilja vara utan anjovisrullen, den hör till julen. Vad på julbordet är din favorit?

På vårt julbord dukar vi upp:
Potatis
Olika sorters inlagd sill
Sillsallad
Rökt lax
Hovmästarsås
Rödkål
Sylta
Rödbetor
Rödbetssallad
Julkryddade köttbullar
Prinskorv
Janssons frestelse
Anjovisrulle
Julskinka och senap
Gustafskorv
Whiskeycheddar
Bröd

Vi startar alltid julaftonsfirandet med glögg. Då är alla förberedelser klara och alla kan sitta i lugn och ro och bara njuta av att vi är tillsammans. Därefter dukas julbordet upp och vi äter och dricker gott. Senare på dagen fikar vi och äter risgrynsgröt. Mellan alla måltider blir det en del nötter och julgodis också.

Under julen kommer jag att äta en del saker som jag normalt sett inte äter och jag kommer att njuta av jansson, risgrynsgröt och en och annan skumtomte. Det är helt ok och ett medvetet val från min sida.

Sonens största bekymmer just nu är om tomten finns på riktigt och hur han kommer in i huset med alla paketen natten till julafton. :)


Algot spanar in paketen
(bild från förra året)


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

2 kommentarer:

monkan sa...

Sill, Jansson, köttbullar, fyllda ägg och gravad lax är nog mina favoriter. Plus lite till...
Ja, hur är det, finns tomten eller inte..? Svårt veta. ;)
/M
(När vi hade små barn och vide ett tillfälle var hos mina föräldrar i norr hade min mamma lejt en arbetskamrat, tomtemor, som knackade på och kunde allt om oss alla...gapande munnar på våra barn och sen kunde de tro ett tag till!)

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Önskar dig en riktigt God LCHF-Jul!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...