fredag 14 december 2012

Saffranspannkaka / Saffransostkaka (LCHF)

Saffranspannkaka med hallon och vispad grädde

Idag bjuder jag på saffranspannkaka. Jag har utgått från receptet på ostkaka med mandel och smaksatt med saffran och det blev jättegott. Pannkakan fick en härligt gul färg och smakade härligt juligt. Till pannkakan serverade jag bär och vispad grädde.

Jag tycket att saffran är jättegott och jag använder gärna saffran när jag bakar eller lagar mat. Här är några exempel på recept som innehåller saffran:
- Saffransomelett
- Saffransfisk
- Saffransbullar
- Saffransbiscotti
- Saffransmuffins

Tycker du om saffran? Har du något favoritrecept som innehåller saffran?

Hallon

Saffranspannkaka


SAFFRANSPANNKAKA (LCHF)
4 pers

4 ägg
0,5 dl mandelmjöl
1 dl mandel
250 g keso
3 dl vispgrädde
1 paket saffran

Tillbehör:
Vispgrädde
Hallon

Gör så här:
Hacka mandeln fint. Skölj keson försiktigt i en sil och låt den rinna av. Rör ihop ägg, mandelmjöl, saffran, mandel och keso i en skål. Vispa grädden lätt och vänd ner i äggblandningen. Häll i en ugnsform och grädda ca 30 minuter i 200 grader i mitten av ugnen tills ostkakan stannat. Servera med vispad grädde och hallon.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

5 kommentarer:

Unknown sa...

mmmm gott!!
"min" saffransostkaka är en favorit + fisksoppa m saffran!!

Unknown sa...

Det låter ju sååå gott!
Synd bara a´tt jag så känslig mot mejerier... Undrar om man kan göra något liknande med kokosmjölk... men samtidigt finns det ju inte mjölkfri keso...
Ha en toppen fredag!
kram kram
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Ser underbart ut! Funderar på att göra en risgrynsgröt (shiratakiris) med saffran och sedan lägga i ugnen. Mums!

Unknown sa...

Äter den i skrivande stund. Underbart god! Tusen tack för receptet! Hälsningar från Christina

Agneta sa...

Absolut bästa saffranspannkakan jag gjort, och jag har testat mååånga, men som sagt, din är bäst.
Jag lagar även en del av dina andra recept och det blir alltid så gott.
Ha en glad och trevlig påsk.
Agneta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...