lördag 15 december 2012

Chocolate chip cookies (LCHF)

Chocolate chip cookies

Jag har faktiskt saknat småkakor, det är ju så himla gott att plocka fram till fikat. När Annika skickade boken "Bakglädje och LCHF" till mig testade jag genast dessa chocolate chip cookies och jag blev inte besviken, de var otroligt goda. Originalreceptet innehöll sötningsmedel men jag bytte ut det mot lite honung och det fungerade jättebra. Dessa kommer att passa bra på kakfaten vid jul.

Kakorna har en härlig chokladigsmak och tycker man om choklad så tycker man om dessa kakor. Det är inte sista gången jag bakar dessa kakor för hela familjen tyckte att de var otroligt goda. De är smidiga att frysa in och ta fram strax innan servering.




CHOCOLATE CHIP COOKIES (LCHF)
22-25 kakor

2 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
2 msk honung (originalreceptet använde 0,75 dl sukrin melis)
2,5 msk kakao
1,5 tsk bakpulver
1 krm äkta vaniljpulver
75 g osaltat smör
1 ägg
30-50 g hackad mörk choklad

Gör så här:
Jag använde en matberedare och körde de torra ingredienserna först så att de blandades ordentligt. Lägg i smöret i mindre kuber, ägget och honungen och kör till det blandats till den deg. Lägg sist i den hackade chokladen och kör kort så att den blandas i degen. Forma degen till en rulle (min var ca 2,5 cm i diameter) och linda in i plastfolie, låt degen vila i kylskåpet i några timmar.

Ta fram rullen och skär degen i skivor (ca 0,5 cm tjocka) och lägg på en bakplåt. Grädda i ca 10 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt kakorna svalna på plåten. Frys in de kakor som inte går åt direkt och ta fram strax innan servering.

Receptet hämtat från boken "Bakglädje och LCHF" av Annika Rogneby


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

11 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, oj, oj, vilka goda! Det här receptet sparar jag på en gång! Jag måste bara baka dessa godingar! :)
Ha en fin lördag!
kram
//Lana

Maria sa...

De ser jättefina ut!! Annika har toppenbra recept. Hennes brownies är en stor favorit.
:)

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Vilka härliga kakor, choklad tackar man aldrig nej till. Ha en fin söndag!

monkan sa...

De här gillar jag, det kan jag läsa mig till!
Har en honung från Frankrike nu som är så väldigt god...tror det var därför mina senaste cup cakes blev så goda...tom maken gillade de..!
/M

Kikki Sandström Inspiratör o Coach sa...

Ooooh, jag älskar kakor med choklad. Måste handla ingredienser!!!

Josefin sa...

Åh dessa ska jag prova idag! Och vad fina dom blev, ser ut som "köpekakor" :)

Emma sa...

Verkligen inget recept jag rekommenderar, smakade urk….. tyvärr :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Emma: Vad tråkigt att du inte gillade dem. Smaken är olika.

Anonym sa...

Provade idag - de blev jättegoda trots att jag skippade honungen, eftersom jag hade 70% choklad. Mina blev dock mörkare, troligen för att jag har en ganska kraftig kakao. Nästa gång ska jag prova en mildare variant som också är ljusare. Kakorna blev ganska sköra, som mördegskakor.
Ann

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Ann: Ja, kakorna är sköra och blir inte hårda som vanliga (icke-lchf) kakor. Kul att du gillade dem. :)

Sandra sa...

Hur goda som helst. Råkade äta lite av degen och den var supersmaskig med. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...