tisdag 4 december 2012

Julkryddade köttbullar

Julköttbullar

Brukar ni göra egna köttbullar till jul? Här har ni i så fall ett gott recept på julkryddade köttbullar som passar perfekt på julbordet. Köttbullarna är smaksatta med kryddpeppar och smakar riktigt juligt tycker jag. Jag tillagar köttbullarna i ugnen och frysen in, sen steker jag på dem i stekpannan för lite stekyta när de ska serveras. Nu ligger en påse färdiga julköttbullar i frysen bara att ta fram på julafton.

Igår var jag på julmiddag med jobbet och det fanns så mycket gott på julbordet. Det fanns även köttbullar men jag åt faktiskt inga av för bordet med sill, lax och kallskuret hade så många läckerheter att jag höll mig till det. Till efterrätt hittade jag några chokladdoppade mandlar som rullats i kanel... så goda (jag älskar ju kanel som ni vet)!


Julköttbullar, stekt brysselkål och rödbetssallad


JULKRYDDADE KÖTTBULLAR
ca 80 st

1 kg köttfärs (nötfärs)
2 tsk salt
2 ägg
0,5 gul lök, finriven
2 tsk kryddpeppar
1 tsk kanel
1,5 msk kalvfond
1,5 msk vispgrädde

Gör så här:
Blanda alla ingredienser och forma till köttbullar med blöta händer. Lägg köttbullarna på en ugnsplåt och tillaga i ugnen i ca 10 minuter i 200 grader. Köttbullarna är klara när de har en innertemperatur på 68 grader (gäller nötfärs). Efterstek i stekpanna för att få stekyta på köttbullarna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

11 kommentarer:

Anna sa...

Åhhhh, vad gott det ser ut! Nu blev jag jättesugen på köttbullar och brysselkål! Man kan ju nästan äta ihjäl sig på brysselkål...

tojis sa...

Åh, det där med chokladdoppad mandel har jag inte tänkt på, det ska jag testa! Men jag rostar dem nog med kanel först innan jag chokladdoppar.

Och köttbullar måste jag göra snart, som jag kan äta på en macka med rödbetssallad, täntke baka ikväll så jag har nåt att lägga julskinkan på :-)

Unknown sa...

Gott, gott med köttbullar! :)
Ha en fin dag!
kram
//Lana

monkan sa...

Kryddpeppar i köttbullar gör jag varje jul, det är då gott!
/M

Anonym sa...

Åh, så gott med julköttbullar! Det är bland det bästa på julbordet tycker jag :)

cosmoscatten sa...

Verkar jättegoda, jag har faktiskt inte testat kryddpeppar i köttbullar men låter intressant. Nu blev jag sugen på julbord! Ha en fin kväll! //Hanna

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Egna köttbullar är ett måste, dax att göra en laddning snart.
Ha det fint!

Unknown sa...

brukar oxå köra en laddning i ugnen, men nu hörde/läste jag (var?) om att koka köttbullarna innan frysning...ska nog testa ;)
Egna köttbullar är det enda som gäller! fast kryddpeppar......jag kan inte lära mig gilla den smaken....

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Men hur får man bullarna runda när man gör dom i ugnen? Eller är det bara att rulla dem, lägga dem på plåten och sen låta dem vara??

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Angelica - Vardagsliv med LCHF: Ja, du rullar köttbullarna, lägger dem på en plåt och in i ugnen utan att röra dem tills de är klara. Sååååå smidigt! :-)

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Då måste jag testa dina köttbullar, för mina köttbullar blir alltid kantiga! :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...