tisdag 11 december 2012

Saffransmuffins (LCHF)

Saffransmuffins

Jag bakade saffransmuffins som vi åt med lättvispad grädde till första advent, det var jättegott och det smakade riktigt juligt. Jag valde mellan att baka en saffranskaka eller saffransmuffins och valet föll på muffins. Muffins är portionsfördelade redan från början och enkla att frysa in för att sedan ta fram när gästerna står i dörren. Vill du hellre baka en kaka så passar smeten till en avlång 1,5-litersform, kolla med sticka när kakan är klar (tar lite längre tid än muffinsen i ugnen).

När jag bakar muffins brukar jag fylla en spritspåse med smet, sen klipper jag ett lagom stort hål i påsen och trycker ut smeten i formarna. Det går mycket fortare än att klicka ut smeten samtidigt som jag slipper allt kladd med smet som lätt hamnar bredvid formarna när man ska klicka ut den med skedar.

En saffransmuffins och ett glas värmande glögg tillsammans med julmusik, tända ljus och trevligt sällskap, det kan väl knappast bli bättre!





SAFFRANSMUFFINS (LCHF)
12-14 st

2 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
1 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
0,5 g saffran (1 paket)
150 g smör
4 ägg
1 msk citronjuice
Ev. 1 msk honong (eller annan sötning)

Gör så här:
Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg, citronjuice och honung och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Pensla muffinsformarna med lite smält smör, jag använder silikonformar (på bilderna har jag bytt till pappersformar). Fyll muffinsformarna till hälften med smet och grädda i ca 20 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Känn efter med en provsticka om muffinsen är klara.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Vit dröm sa...

Mumsigt!!
Ha en bra dag!
Kram Anna

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Ser väldans gott ut! Saffran är en favoritkrydda :)

Sofie sa...

Nu står jag och provbakar dom :) Vad gott det ska bli!

Jag har en fråga: När jag gjort muffins tidigare på LCHF-vis har de blivit väldigt kompakta. Blir dom det för dig också, eller gör jag något fel?

Unknown sa...

Oh, det är så gott med saffran i bakverk! Ska nog baka en omgång till med saffransmuffins! :)
ha en fin dag!
Kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Sofie: Jag tycker att de blir ganska fluffiga. Bakepro hjälper till att "fluffa" upp dem. Om man gräddar för länge kan mjuka kakor ofta bli lite för kompakta.

Anonym sa...

Ser gott ut :). Om man inte har bakepro, kan man ta mer av de andra mjölen då eller är det kört?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Evacecilia: Byt utbakepro mot mandelmjöl. Muffinsarna kan bli något kompaktare men det funkar bra.

Anonym sa...

Ser jättegott ut! Var köper du bakepro?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag har beställt mitt Bake pro hos Bodystore (länk). Det funkar att byta ut bake pro mot mandelmjöl, muffinsen kan då bli något kompaktare.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...