måndag 2 januari 2012

Nyårsmeny med LCHF-tapas

De senaste åren har vi firat nyår tillsammans med våra bästa vänner Johan och Jessica och deras barn och självklart gjorde vi det även i år. Varje år träffas vi tidig eftermiddag och lagar mat tillsammans medans barnen leker. I år var temat för nyårsmenyn "tapas". Jag är väldigt förtjust i plockmat och det är så gott att blanda alla möjliga olika smaker på sin tallrik (lite som julbord faktiskt).

Efter att ha ätit oss rejält mätta på våra tapasrätter nattades de yngsta barnen och vi gick över till efterrätten som i år blev espressopannacotta (LCHF). Vid tolvslaget korkades champangen upp samtidigt som det sprakade av fyrverkerier utanför fönstrena. Vi hade en jättetrevlig nyårsafton och även om vi var rätt trötta när vi väl kom i säng så var vi mycket nöjda med nyårsfirandet.

Nedan ser ni några bilder från nyårsmenyn (recept kommer).


Laxrullar med pepparrot

Fyllda parmarullar

Bresaolarullar med pepparotsost

Kallskuret

LCHF-toast med skagenröra

Chili- och vitlöksmarinerare räkor

Ägghalvor med majonnäs och räkor

Tomat- och mozzarellasallad

Sallad med bacon och rostade solroskärnor

Blandade oliver

Ugnsbakade grönsaker

Baconlindade daddlar

Chilitoppad haloumi

Västerbottenchips med topping

Drink och nötter

Espressopannacotta och kaffe

Champangen korkas upp

Inväntar tolvslaget



Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

10 kommentarer:

Fröken M sa...

Åh va myske goytt !
Jag är oxå löjligt förtjust i tapas i alla dess former !
Igår kväll när v hade somnat tog vi fram resterna av nyårsvinet, en bondost, kex av apricos och pistagenötter samt en liten burk fikonmarmelad. Sååå jäkla gott !
Jag är säker på att 2012 kommer bli toppen och hos oss ska det faktiskt hände lite "grejer" framöver ;)
Kramar och god fortsättning !!

anna sa...

MUMS! ser ju så galet gott ut!
RUndan gick inte bra :/
Soffan har jag oxå hittat nu :D

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Oh my vad mycket gott! Älskar baconlindade dadlar, även om det nog är det som innehaller mest kolisar av allt du visar upp ;-) Tur jag nyligen ätit frukost.

Svar: Kalpudding är smaskens! Jag gör det ofta och sa blir det alltid över till ett par matlador som jag fryser in. Gör min kalpudding med bacontärningar i, ett tips, ifall du inte gjort det innan. Blanda ner ett paket i färsen. Mums!

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Svar: Mm gott med skinka :)
Baconet blandar jag i som det är, men köper sana sma tärningar.

mrsb sa...

Mums, mums o mums! Ser fram emot recept!
/Maria B

Anna sa...

Javisst är det =)
Vi har pengar ifrån kontrakt nr 2 kvar så det ska bli något riktigt skoj :P
Vad hittar du på idag?

Johanna sa...

Herreguuuud vad gott allting såg ut!! Fantastiskt. Hoppas på recept! Här kan man ju hitta massor av inspiration när man ska bjuda på gott vid fest.

Lchf livet för Gottelisa sa...

Ser väldigt gott ut. Fina bilder :) God fortsättning kram Gottelisa

Pia Nyberg sa...

FANTASTISK MENY! Såg att du också bor i Linköping, har ni några rester kvar!?!? ;-)

Fin blogg också, jag ska lägga in den på INSPIRATION på www.kostradgivarna.se (hittade till dig från kommentarerna där).

Ha det gott!

Jimmie Lannér sa...

Mums så mycket gott :)
Hoppas nya året blir fint för dej.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...