måndag 16 januari 2012

Rullader med gräddsås

Rullader med gräddsås, cole slaw och sallad

Igår åt vi rullader till middag. De hade fått stå och puttra hela eftermiddagen och var riktigt möra och goda när det var dags att äta. Rulladerna fyllde jag med bacon, finhackad gul lök och färsk timjan, det blev riktigt gott. Till rulladerna gjorde jag en gräddsås och jag serverade cole slaw och en liten sallad till.





RULLADER MED GRÄDDSÅS
4 pers

Rullader:
8 skivor lövbiff (500-700 g)
1 paket bacon (8 skivor)
1 liten gul lök
Färsk timjan
10 enbär
0,5 dl lingon
1,5 msk oxfond
Vatten
Salt och svartpeppar

Sås:
3 dl kokspad
2 dl vispgrädde
1 dl creme frache
Soja
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Finahacka löken och hacka timjan. Lägg ut lövbiffarna och lägg en baconskiva på varje. Lägg en liten hög med lök och timjan på varje lövbiff och salta och peppra. Rulla ihop lövbiffen genom att först vika över en liten del över fyllningen, vik sedan in sidorna så att fyllningen hålls på plats och fortsätt sedan att rulla ihop till en rulle. Sätt tandpetare i rulladen så att den håller ihop.

Stek rulladerna i het panna runt om och på sidorna. Lägg sedan över i en gryta. Häll i lite vatten i stekpannan efter stekning och häll skyn över rulladerna. Krydda med krossade enbär, lingon, oxfond och salt och peppar. Se till att ta rejält med salt. Häll på vatten så att rulladerna täcks. Koka under lock i ca 2 timmar.

Ungefär 20 minuter innan rulladerna är klara tas 3 dl kokspad från grytan. Sila av och koka tillsammans med grädde tills såsen reducerats till ungefär hälften. Tillsätt creme fraiche och koka upp. Smaka av med soja, salt och peppar.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Låter gott! Det blir rullader för oss också i veckan!

anna sa...

Vilka underbara måltider du gör =)
Det får nog bli chokladmousse för min del nästa gång jag äter något gottit 0)
kram

Malin I Form sa...

Ååh vad gottigt :)

Jeanikee sa...

Det lät riktigt gott, jag hade bara pepparost i mina i helgen, men det gick bra det med... =)

Fröken M sa...

Åh, ännu en rätt som jag blir sugen på att testa - jag får nog snart börja skriva vecko menyer här hemma :)
Kram

Maria sa...

Ser jättegott ut, ska testas någon dag! =)

Anonym sa...

Går jättebra att göra ditt fina recept i tryckkokare (30 min kokning istället för 2 timmar!). Hälsn. Susanne

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Susanne: Tack för tipset! Vi har ju faktiskt en tryckkokare, så det får jag testa nästa gång. :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...