lördag 28 januari 2012

Hemmagjord kebab

Igår blev det fredagsmys med hemmagjord kebab. Det var väldigt gott och otroligt enkelt att göra. Man kan göra mycket av jobbet i förväg och sen är det bara att sätta in köttet i ugnen strax innan servering.

Först var jag lite tveksam till om tacokrydda verkligen var rätt i kebabkött men jag tänkte att eftersom jag gillar tacos så kan det ju inte bli fel. Tur för mig att jag testade för jag tyckte smaken blev jättegod. Hela familjen tyckte att det var supergott så det här kommer jag att göra fler gånger. Till kebabköttet serverade jag isbergssallad, tomat, gurka, gul lök och kebabsås.






HEMMAGJORD KEBAB
4 pers

500 g köttfärs
5 tsk tacokrydda
1 ägg

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser. Dela smeten i fyra delar. Lägg varje del på ett bakplåtspapper och lägg en stor bit plastfolie över. Kavla ut smeten tunt. (Hit kan förberedas. Lägg bakplåtspapperen på varandra i kylskåpet tills kebaben ska tillagas). Ta bort plastfolien och värm i ugnen i 4 minuter i 250 grader varmluftsugn. Skär kebaben i strimlor. Servera med kebabsås och sallad.


Jag har utgått från ett recept hämtat från Matklubben


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Carro sa...

Tacokrydda på kebab är ju skitgott! :)

Malin I Form sa...

Det såg ju helt klart spännande ut!

Unknown sa...

Kebabköttet ser nästan för fint ut! När vi gjorde Kebabsallad så blev inte köttet alls snyggt. Testar din teknik nästa gång.

Maria sa...

Visst är den god!! Jag brukar också göra denna kebab fast med annan kryddning bl a spiskummin. Ska nog testa med tacokrydda nästa gång! =)

Diana sa...

Gjorde detta i helgen och det blev supergott! Vi kommer definitivt göra kebab fler gånger. Smidigt var det också!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Diana: Kul att du gillade de. Jag tycker också att det är väldigt smidigt och gott.

Anonym sa...

Bra recept, maken blev mycket imponerad :) jag har fotat och länkat till dig här: tillbakatillringen.wordpress.com/2012/03/31/lchf-lordagskebab

Hälsningar,
Helena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...