fredag 27 januari 2012

Förklaring på vad vissa ingredienser är och var man kan köpa dem

I många LCHF-brödrecept och även vissa andra maträtter finns det ingredienser som i alla fall jag inte kände till innan jag började äta LCHF. Jag ska försöka ge en förklaring på vad det är för typ av produkter och var man kan köpa dem. Jag kommer att fylla på nedanstående lista om jag använder någon ny produkt i mina recept.



BAKEPRO
Bakepro är ett proteinpulver som är framtaget för användning i bakning och matlagning. Man får vara lite vaksam så att man inte utsätter bakepro för temperaturer över 200 grader eftersom det förstör proteinet och resultatet blir beskt. Innehåller 6 g kolhydrater/100 g.


FIBERHUSK
Fiberhusk innehåller pulveriserat psylliumfröskal och sväller i kontakt med vätska. Finns i glutenfrihyllan i de flesta matvaruaffärer. Vissa affärer tar in märket Finax och då heter produket "Psyllium" (se till att köpa pulveriserat innehåll). Innehåller 0 g kolhydrater/100 g.


KOKOSFETT
Kokosfettet köps hos hälsokostaffärer eller på nätet och finns i neutral smak eller kokossmak. Köp inte kokosfettet i silverförpackning i mejerihyllan eftersom det innehåller härdat fett.


KOKOSNÖTSMJÖL
Kokosnötsmjöl/kokosmjöl beställs enklast via webbutiker men kan finnas på vissa hälsokostaffärer. Var uppmärksam på vilket kokosmjöl du köper, riktigt kokosnötsmjöl innehåller 4 g kolhydrater/100 g och är väldigt drygt. Det ska inte förväxlas med mjöl gjort på malda kokosflingor som innehåller mycket mer kolhydrater samt att det inte alls beter sig som riktigt kokosnötsmjöl. Jag köper kokosnötsmjöl av märket AmanPranas.


MANDELMJÖL
Mjöl gjort på mandel. Man kan köpa färdigt mandelmjöl eller mala själv. Kolhydrathalten varierar beroende på vilka mandlar som använts.


POFIBER
Pofiber är torkade fibrer av potatis och passar bra att använda vid LCHF-brödbakning. Finns att köpa i glutenfrihyllan i de flesta matvaruaffärer. Innehåller 12 g kolhydrater/100 g.


FIBREX
Fibrex är ett glutenfritt kostfiber gjort på sockerbetor. Tillsätter man fibrex i bröd får man en grovare känsla på brödet. Fibrex finns även som strömald fibrex. Går att köpa i de flesta matvaruaffärer antingen i glutenfrihyllan eller bland bakingredienserna.


Två webbutiker som som jag kan rekommendera är Bodystore och LCHF-butiken.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Pamsan sa...

Superbra inlägg! Tack för bra info. :)

Jimmie sa...

Mycket bra och informativ sammanställning.

Ha en bra dag/Jimmie

Fröken M sa...

Det är verkligen en djungel, men här i stan kan man köpa det mesta i träningshoppen :)
ha en TOPPEN helg !! kramar

Billie sa...

Tack så mycket för att du skriver så bra och lärorikt!! :))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...