tisdag 10 januari 2012

Frukostfrallor (LCHF)

Samtidigt som jag bakade frallor med fibrex så testade jag de här frukostfrallorna. Jag var nyfiken på pofiber (finns i glutenfrihyllan i mataffärerna) och hittade det här receptet som jag ville prova. Dessa frallor blev väldigt fluffiga och jättegoda. Nästan så jag skulle kunna luras och tro att de var bakade med vetemjöl. Mycket gott med en skiva julskinka på också! Dessa kommer jag absolut att baka igen.




FRUKOSTFRALLOR
7-8 st

1 dl mandelmjöl
0,5 dl pofiber
0,5 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl bakprotein (jag använde bakepro)
1,5 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
3 ägg
2 dl creme fraiche
0,5 dl vatten
2 msk smält kokosfett

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop ägg, creme fraiche, vatten och kokosfett i en annan bunke. Blanda ihop alla ingredienser och blanda väl, låt smeten svälla ca 10 minuter. Klicka ut 7-8 klickar på en plåt och forma eventuellt till med lite fuktiga händer. Grädda i 15-20 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt frallorna svalna under bakduk.


Receptet hämtat från 56kilo.se


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

11 kommentarer:

anna sa...

Dessa ska jag verkligen testa =) såg väldigt goda ut!

Thess sa...

Mums ! Bakar också mycket bröd med pofiber fiberhusk ägg grädde och massa Linfrön och solrosfrön

Anonym sa...

Ser att det skall vara kokosnötsmjöl men går det lika bra med kokosmjöl? /en nybörjare i lchf

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag tror kokosnötsmjöl och kokosmjöl som samma sak men jag kan ha fel. Jag använder detta kokosmjöl från Aman Prama (länk). Det viktiga är att man inte använder ett mjöl gjort på malda kokosflingor, det blir inte samma resultat.

Helen Holmberg, nystart med lchq/lchf sa...

Såg riktigt gott ut! Är detn ågon stor skillnad på pofiber och fiberhusk?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jag är tyvärr ingen expert på just dessa ingredienser men jag tror inte att man kan ersätta det ena med det andra. Båda finns i glutenfrihyllan i mataffärerna.

Fisken Svea sa...

De här frallorna måste jag också testa! =)

Linda sa...

Hur viktigt är det med bakepro?
Går det göra utan?

Med vänlig hälsning, Linda

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Linda: Jag är osäker på vad som händer om man utesluter bakepro. Jag är fortfarande nybörjare på LCHF-bakning så jag vet tyvärr inte riktigt vad som händer när man byter ut vissa ingredienser.

Fisken Svea sa...

Nu har jag bakat de här frallorna och de blev jättegoda! =)

Angående bakepro så tror jag inte det händer å mycket om man hoppar över det. Det är ju en sån liten mängd det är fråga om. Kanske man kan ha en msk mer av pofiber istället?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Fisken Svea: Jag har hört många byta ut Bakepro mot Pofiber, men jag har inte testat själv.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...