måndag 9 december 2013

Vitkålsjansson

Vitkålsjansson

Janssons frestelse är något som många förknippar med julen och som finns på de flesta julbord. För den som inte vill äta potatis kommer här ett recept på vitkålsjansson, ett gott alternativ till potatisvarianten och som verkligen smakar Janssons frestelse. Det är samma recept som jag gästbloggade om hos Kostrådgivarna för ett tag sedan.


Vitkålsjansson, köttbullar och rödbetssallad


VITKÅLSJANSSON
4-5 pers

700 g vitkål
1 gul lök
1 burk ansjovis
ca 2 dl vispgrädde
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär vitkålen i små bitar och stek tills den blir blank men inte mjuk. Häll på ansjovisspadet och låt det puttra in någon minut. Häll på grädde och låt det koka i 5 minuter. Finhacka löken. Lägg hälften av den gräddstuvade vitkålen i en ugnsform, toppa med hackad lök och ansjovis. Toppa med resten av vitkålen. Tillaga i ca 40-45 minuter i 225 grader.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Unknown sa...

Låter jättegott! :)
Ha en fin dag!
Kram kram <3
//Lana

Fröken M sa...

Vilket spännande alternativ !
Du är så himla duktig på att hitta smarta och nyttiga lösningar :)
Kram

Therese sa...

Spännande med vitkål! Ha en trevlig kväll! kram

Lotta sa...

Detta lät verkligen spännande! Tror att jag har alla ingredienser hemma så detta får bog bli fredagstest imorgon!

Kattis sa...

Jag undrar om man kan göra färdigt gratängen dagen innan och värma när man ska äta den?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Kattis: Jag har haft den i matlåda och värmt i micro och det funkar. Har inte testat att göra hela jansson i förväg och värma i ugnen dagen efter, men jag tror att det borde funka. Om du provar får du gärna berätta hur du gjorde och hur det blev.

Kattis sa...

Jag gjorde så att jag förberedde allt fram tills den skulle in i ugnen. Satte den i kylen. Sen in i ugnen 45 minuter innan vi skulle äta. Den blev supergod!! Jag hade nästan två burkar ansjovis i, i övrigt följde jag receptet. Kommer definitivt finnas på vårt julbord i framtiden. Tack för receptet!!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Kattis: Vad smart, det ska jag testa. Kul att du gillade den. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...