lördag 21 december 2013

Apelsinchokladfudge (LCHF)

Apelsinchokladfudge

Gillar ni kombinationen apelsin och choklad? Jag gillar det... mycket! Det blev lite mer julgodis gjort och den här gången smaksatte jag chokladfudgen med apelsin och den blev så otroligt god. Svårt att bara ta en bit.

Den här gången skar sig fudgesmeten när den kokade men jag lyckades rädda den genom att hälla 1-2 msk kall vispgrädde i en ny kall kastrull. Sedan hällde jag långsamt ner den skurna smeten i den kalla kastrullen under kraftig omrörning. Räddad!



APELSINCHOKLADFUDGE (LCHF)
Ca 20 st

50 g osaltat smör
2 dl vispgrädde
1 krm äkta vaniljpulver
2 msk cointreau
1 apelsin (rivet skal av halva apelsinen och 1 msk pressad apelsin)
40 g mörk choklad
Smält mörk choklad att doppa i
Ev. apelsinskal från halva apelsinen att dekorera med

Gör så här:
Lägg smörpapper i en liten form, ca 10x10 cm. Lägg smöret, grädden, vaniljpulvret, cointreau och pressad apelsin i en kastrull och koka upp under omrörning. Låt koka tills smeten tjocknar (tog ca 20 minuter för mig). Ta av från plattan och rör ner finrivet apelsinskal från halva apelsinen och lägg ner 40 g choklad och låt det smälta. Rör om ordentligt. Häll upp smeten i formen, ställ i kylskåpet för att stelna.

Ta fram och skär fudgen i bitar. Lägg i frysen en kort stund medan chokladen smälter. Doppa godisbitarna i den smälta chokladen, toppa med rivet apelsinskal och låt stelna i kylskåp. Förvara i kylskåp och äts kalla.


Tips: Tillsätt honung eller annan sötning för att få ett sötare godis.


Om fudgen skär sig när den kokar kan du hälla 1-2 msk kall vispgrädde i en kall kastrull. Häll långsamt den skurna fudgen, lite i taget, ner i grädden under kraftig omrörning.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

1 kommentar:

Millas Hälsoblogg sa...

Mums detta recept sparar jag hinner jag inte göra den i år så hamnar den på första prio till nästa år:)
God Jul

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...