måndag 2 december 2013

Mjuk pepparkaka (LCHF)

Mjuk pepparkaka med vispad grädde

Äntligen är vi inne i julmånaden! Jag hoppas att ni hade en härligt julig första advent. Igår plockade vi fram adventsljusstaken och tände första ljuset samtidigt som som vi lyssnade på julmusik. Vi firade första advent med adventsfika och det blev en mjuk pepparkaka som jag serverade vispad grädde till. Mycket gott!


Kaffe


MJUK PEPPARKAKA (LCHF)
1 st

2 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använde OneBake)
1 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
1 tsk kanel
1 tsk malen nejlika
1 tsk ingefära
1 tsk malen kardemumma
150 g smör
4 ägg
1 msk pressad citron
Ev. 1 msk honung (eller annan sötning)
1 dl frysta lingon

Gör så här:
Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg, pressad citron och honung och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Häll ner lingonen och blanda ner i smeten. Fyll en smord 1,5-litersform och grädda 30-40 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Känn efter med en provsticka om kakan är klar. Låt svalna och servera med vispad grädde.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Som jag längtat efter december och juletider! Mums med pepparkaka!

Therese sa...

Mjuk pepparkaka är ju så gott!

Unknown sa...

Mmmm ser gott ut!
Kram <3<3

Unknown sa...

Mmm...smaskens! :)
Ha en fin dag!
Kram kram <3
//Lana

Fröken M sa...

Mums va gott !! Mjuk pepparkaka till kaffet gör helt klart vardagen lite "trevligare" och mycket godare !
Ha en mysig dag vännen ! Kram

Anonym sa...

Hej! Låter gott! Hur varm ska ugnen vara?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: 150 grader. Tack för att du såg att temperaturen saknades, nu är det ändrat i receptet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...