lördag 28 december 2013

Härliga juldagar

Julafton!

Jag hoppas att ni alla har haft en härlig julhelg. Min jul har varit jättebra och vi har umgåtts med nära och kära och ätit gott i flera dagar. Det blev en hel del extra kolhydrater men jag höll mig medvetet borta från allt gluten i år vilket var ett bra val för magen.

Vi har som tradition att starta julfirandet med glögg mitt på dagen. Därefter blir det julbord, Kalle Anka, julfika, julklappsutdelning och sen avslutar vi julafton med risgrynsgröt och skinkmacka. De första åren lyckades vi klämma in både glöggen och julbordet innan klockan 15 men de senaste åren har vi spelat in Kalle för att kunna äta julbordet i lugn och ro. I år slog vi nog alla rekord tror jag, vi var inte klara med Kalle Anka förrän klockan sju på kvällen.

Några intensiva dagar är till ända och det har varit otroligt mysigt att få rå om våra julgäster. Nu väntar några dagars lugn och ro med bara familjen.


Juldukning:
Namn på pepparkaksgrisar,
en tradition från när jag var liten

Julbord:
Janssons frestelse, ansjovisrulle, prinskorv, julköttbullar,
rödbetssallad, rökt lax, hovmästarsås, löksill, senapssill,
ägghalva samt vörtbröd med julskinka och senap



Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

God fortsättning! Njut nu av de lugna dagarna :)

Martina sa...

Ja en helt underbar jul har det varit, kan bara hålla med.

Blir lite full i skratt när jag läser om Kalle och hans vänner. Han lyckas alltid tränga sig in här hos oss också, fast du milde om vi skulle hoppa honom och spela in, det skulle aldrig funka här:)

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kramiz!

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Martina: Det satt långt inne att spela in Kalle, men jag är glad att vi beslutade oss för att börja göra det så att vi kan njuta av julbordet i lugn och ro. Däremot är alla överens om att vi måste radera inspelningen så fort vi tittat på den, för Kalle Anka får man BARA titta på under julafton. :)

monkan sa...

God fortsättning!
Tro det eller ej men min jul var helt ok... ;-)

Den yngsta i vår släkt är femton men alla ska se Kalle Anka och här godtas ingen inspelning...men vi fikar eller dricker glögg och det är rätt trevligt!

I år var den vanliga julklappsutdelningen borttagen och istället hade vi ett julklappsspel. Jättekul! :-)

Kram/M

Unknown sa...

God Fortsättning!! Mycket gott ser jag :)
Kraaaam <3<3<3

Therese sa...

God fortsättning! Vilken snygg kjol från Desigual du har! kram

Unknown sa...

Vilken härlig bild på dig! :)
Ha en underbar Nyårsafton och Gott Nytt År!
Kram kram
//Lana

Eva`s sa...

Hej fick tips att besöka dig är ny lchfare sen 2 mån och va glad jag blir när jag ser att julen är räddad kommer att baka efter dina recept tack för en super fin blogg! kram Eva

Evas blogg

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Eva`s: Tack så mycket, jag hoppas att det kommer att smaka. Titta gärna under etiketten Jul (länk), där hittar du mina samlade inlägg om julen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...