söndag 22 december 2013

Chokladgodis med nötter och russin

Chokladgodis med nötter och russin

Här kommer ännu mer julgodis. Ni tror väl att jag äter julgodis dygnet runt vid det här laget med tanke på alla recept jag lagt ut den senaste månaden. Sanningen är den att jag gjort små satser och dessutom är inte allt julgodis gjort nu till jul utan utspritt över senhösten. I kylskåpet just nu finns det apelsinchokladfudge, mintchokladfudge och detta chokladgodis, perfekt att bjuda våra julgäster på under julen.

Den här gången blev det nötter, mandlar och russin blandat med mörk choklad. Russin är ju egentligen inte LCHF men det går utmärkt att utesluta russinen från receptet om man vill.



CHOKLADGODIS MED NÖTTER OCH RUSSIN

100 g mörk choklad
1 msk kokosfett
0,5 dl russin
3 msk rom (eller vatten)
2 dl nötter eller mandlar (jag tog 1 dl pistagenötter, 0,5 dl cashewnötter och 0,5 dl mandel)

Gör så här:
Koka snabbt upp romen (eller vattnet) i en kastrull (vill man ha kvar alkoholen i romen så behöver man inte koka upp den) och häll över russinen, låt stå och dra en stund. Grovhacka nötter och mandel. Smält chokladen och rör ner kokosfettet. Häll av romen från russinen och blanda ner russinen i chokladen. Rör ner nötterna och mandeln. Häll upp i en form klädd med smörpapper och ställ i kylskåpet att stelna. Skär upp i bitar.


Tillägg 2014-01-03: Mejerifritt godis om man väljer mejerifri choklad.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...