söndag 22 december 2013

Mintchokladfudge (LCHF)

Mintchokladfudge

Jag gjorde lite mer fudge, den här gången enligt receptet på chokladfudge men istället för vanlig mörk choklad i fudgesmeten så smälte jag ner mintchoklad. Det blev väldigt gott.



MINTCHOKLADFUDGE (LCHF)
Ca 20 st

50 g osaltat smör
2 dl vispgrädde
1 krm äkta vaniljpulver
40 g mörk mintchoklad
Smält mörk choklad att doppa i

Gör så här:
Lägg smörpapper i en liten form, ca 10x10 cm. Lägg smöret, grädden och vaniljpulvret i en kastrull och koka upp under omrörning. Låt koka tills smeten tjocknar (tog ca 20 minuter för mig). Ta av från plattan och lägg ner 40 g mintchoklad och låt det smälta. Rör om ordentligt. Häll upp smeten i formen, ställ i kylskåpet för att stelna.

Ta fram och skär fudgen i bitar. Lägg i frysen en kort stund medan chokladen smälter. Doppa godisbitarna i den smälta chokladen och låt stelna i kylskåp. Förvara i kylskåp och äts kalla.


Tips: Tillsätt honung eller annan sötning för att få ett sötare godis.


Om fudgen skär sig när den kokar kan du hälla 1-2 msk kall vispgrädde i en kall kastrull. Häll långsamt den skurna fudgen, lite i taget, ner i grädden under kraftig omrörning.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...