fredag 6 december 2013

Erikas pizza (LCHF)

Fredagspizza toppad med ost och skinka

Härliga fredag! Varför inte fira in helgen med en fredagspizza där alla får lägga på valfri topping på sin del av pizzan helt efter eget tycke och smak. Jag experimenterade ihop en ny pizzabotten och hela familjen var överens om att det var den godaste pizzabotten hittills. Jag toppade med en god tomatsås, riven ost, skinka, oregano, salt och peppar.

Tävla gärna om ett fredagsmys-kit med vouchers från SF Anytime, mjukiskläder, förkläde och köksredskap för att göra egen hemmagjord pizza, ni hittar tävlingen här (tävling pågår till och med lördagen den 14 december 2013). En perfekt vinst för fredagsnjutaren!



ERIKAS PIZZA (LCHF)
1 plåt

2 ägg
1,5 dl vatten
0,5 dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 dl bakprotein (jag använder OneBake)
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 krm salt
100 g smakrik ost (jag använder Västerbottensost)

Gör så här:
Vispa äggen och rör ner vatten och grädde. Blanda alla torra ingredienser samt osten i en separat skål och rör ner i äggblandningen. Låt degen svälla i ca 10 minuter. Lägg degen på ett bakplåtspapper och lägg plastfolie över. Kavla ut tunt och dra försiktigt bort plastfolien. Grädda pizzabotten ca 15 minuter i 180 grader.

Lägg på valfri fyllning och tillaga klart pizzan i ca 10 minuter i 180 grader tills osten smält.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Unknown sa...

mmmm gott!!
Här ska det också bli pizza ikväll, men jag kör på den enkla varianten m ägg, grädde, parmesan o fiberhusk....
Kraaaam <3<3<3

anna sa...

Döööör så gott. Få köpa hem bakepro bara :P

fredrik sa...

http://empoweredsustenance.com/avoid-almond-flour/

Tänk på att värma mandelmjöl inte är så nyttigt. Fattar inte att det blivit så populärt.

väldigt dåligt för kroppen!!!!

Anonym sa...

Vad tillför bakproteinet? Kan man ha mandelmjöl istället?

Anonym sa...

Menar ju såklart pofiber. inte mandelmjöl*

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Jag tycker att konsistensen blir väldigt bra när jag använder bakprotein, det är därför jag använder det. Man brukar kunna byta ut bakprotein mot samma mängd mandelmjöl, jag har dock inte testat själv i detta recept. Om du vill byta ut bakproteinet mot pofiber vet jag inte vilken mängd du ska ta, skulle gissa på 0,5 dl. Ett annat recept på pizzabotten som också är gott och som inte innehåller bakprotein finns här (länk).

monkan sa...

Å vad gott med pizza! Jag gillar ju den där enkla varianten med parmesanost; förmodligen av ren lathet... ;)

Fast egentligen är ju fyllningen godast, hehe. Mums!

Kram /M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...