söndag 8 december 2013

Äppelglögg

Äppelglögg

Trevlig andra advent! Idag har det snöat hela dagen och det känns faktiskt riktigt juligt. Imorgon åker jag till Stockholm på kurs och jag hoppas att snön inte ställer till problem i tågtrafiken.

På advent är det gott att dricka glögg och i år gjorde jag inte bara en vinglögg till oss vuxna utan också en alkoholfri äppelglögg till Algot. Basen är äppelmust utan tillsatt socker som kokas tillsammans med juliga kryddor. Den blev fantastiskt god och ett bra alternativ mot de sötade saftglöggarna som finns att köpa färdiga.

Algot lyser upp som en sol varje gång vi tar fram glöggen och han har redan beställt mer av denna glögg till julafton. Han har skrivit och ritat en egen etikett som vi klistrat fast på flaskan, den måste jag ju behålla till nästa sats glögg också.


♥ Algot skrev en egen etikett ♥


ÄPPELGLÖGG

6-7 dl osötad äppelmust
2 kanelstänger
1 stjärnanis
1 tsk hel nejlika
1 tsk hela kardemummakärnor
1 tsk riven ingefära
1 pomeransskal

Gör så här:
Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka upp. Låt sjuda i ca 10 minuter. Sila av. Drick direkt eller låt svalna och häll tillbaka i mustflaskan.


Receptet hämtat från Under vårt tak


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm så gott! Tror jag gjorde ngt sådant, lr åtminstone varm äppelmust förra året....ska skaffa hem när jag kommer iväg o handlar nästa gång!
Hoppas du har tur med tåget imorgon!!
Kjaaaam <3<3<3<3

Anonym sa...

Hej!
Jag undrar vart man kan få tag i äppelmusten utan tillsatt socker nånstans ? // Jenny

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Jenny: Jag brukar köpa musten på Coop Forum, men jag har sett den i andra mataffärer också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...