onsdag 12 september 2012

Vem är jag?


Kortfattat om mig
Namn: Erika
Ålder: 38 år
Familj: Gift med Magnus och vi har tillsammans sonen Algot, 7 år
Stad: Linköping
Intressen: Familjen, bakning, läsa kokböcker, blogga och läsa matbloggar


Varför jag äter LCHF
Det hela började egentligen med att min svägerska läste boken Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt (Kostdoktorn) och hon och hennes man började äta LCHF-kost. Min svägerska har länge haft problem med magen och det visade sig att hon mådde jättebra av den nya kosten. Strax därefter läste mina svärföräldrar samma bok och de tog genast bort socker, potatis, ris och pasta ur sin kost och berättade hur bra de mådde.

Efter sommarsemestern 2011 lånade jag och min man boken Matrevolutionen och läste den samtidigt och sedan dess har vi ätit enligt LCHF. Varken jag eller min man behöver gå ner i vikt utan äter LCHF-kosten för att må bra och för att vi tror att kroppen mår bäst av den här kosten. Det känns inte som någon tillfällig kost utan det är ett levnadssätt som jag tror och hoppas att vi kommer att hålla oss till resten av livet. Efter att jag börjat med LCHF-kost så har jag sett många fördelar, de får jag berätta mer om i ett annat inlägg.

Jag kan verkligen rekommendera boken Matrevolutionen för dig som vill veta mer om LCHF.

Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt*

* Bilden lånad från Kostdoktorn med tillåtelse från Andreas Eenfeldt.


Min passion för kokböcker, mattidningar och matbloggar
Jag tycker om att bläddra i kokböcker och mattidningar samt att jag ägnar mycket tid till att surfa runt på matbloggar för att få inspiration till matlagningen. Det är något speciellt med att drömma sig bort i smakernas värld och inspireras av fina bilder och lockande recept. Kokbokshyllan är överfull och nu på sista tiden har jag även införskaffat en hel del LCHF-kokböcker.

LCHF-kokböcker


Bakning har alltid varit ett stort intresse
Jag älskar att baka och innan vi började med LCHF bakades det en hel del bröd, kakor och tårtor i mitt kök. En av mina stora hobbys var att modellera i socker och dekorera tårtor men i och med att familjen började äta LCHF har det inte blivit så många tårtor. Idag bakar jag istället LCHF-bröd och LCHF-kakor till familjen. Nedan kan ni se några av de tårtor jag har bakat och dekorerat (fler tårtor kan ses på Bakglädje).


Legotårta till Algots 5-årskalas

Riddarborgstårta till Algots 6-årskalas

Tårta till min och Magnus 10-åriga bröllopsdag

Caketopper till en bröllopstårta

En av fem bröllopstårtor i vitt och lime


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Men så snygga tårtor!!!!!

cosmoscatten sa...

Herregud vilka tårtor, det är ju helt sjukt! :) vad duktig du är! //Hanna

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Alltid spännande att höra anledningen till att man äter Lchf och alla positiva effekter.
Wow vilka tårtor, vad duktig du är!

Ing-Mari sa...

Men så fina tårtor du är ju en super duktig dekoratör...
Ing-Mari

Unknown sa...

Håller med Jimmy och Camilla! Alltid intressant att få veta varför man har valt det sättet att äta!
Vad duktig du är på att dekorera tårtor! :)
Kram
//Lana

sara sa...

Men åh! Jag vill ha dina tårtor till mollys kalas! :)

monkan sa...

Tårtorna, vackra! Men det har vi ju sett att du är duktig!
Matrevolutionen väckte mig också!
/M

Anna sa...

Kul läsning :) ska ta och läsa boken. Åh himmel vilka fina tårtor :P

Mitt liv som fru L sa...

Kul läsning! Jag väntar på fortsättningen...Jättefint kort på dig!

Och jag vet verkligen vem jag ska ringa om jag ha tårtor gjorda, jisses vad du är duktig!

Kram C

Anonym sa...

Kul att läsa! Du är en stor inpsirationskälla för mig, verkligen.

Önskar dig och familjen en trevlig helg!

Dessi sa...

Jahaaa du bor ju i Linköping. Vad kul! :) Och galet fina tårtor!

Nu ska jag kolla runt på din sida och se vad för middag vi ska laga ikväll :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...