söndag 9 september 2012

Äppelpaj (LCHF)

Äppelpaj

Den här äppelpajen är enkel att göra och otroligt god. Förra hösten när vi precis börjat med LCHF gjorde jag ofta den här äppelpajen men sen har den fallit i glömska ett tag, tills nu. Vi åt den med vaniljsås men det går lika bra med vanlig vispad grädde eller vaniljgrädde (grädde vispad med äkta vaniljpulver). En perfekt efterrätt. Den här pajen behöver ingen sötning eftersom äpplena är söta i sig.

Igår packade familjen in sig i bilen med kamera och picknickväskan med. När Magnus fyllde 40 år fick han i present av några vänner att testa på segelflygning och igår var det dags att flyga. Jag testade segelflyg på min möhippa för drygt elva år sedan och jag tyckte att det var en häftig upplevelse så jag var säker på att Magnus också skulle gilla det... och det gjorde han.

Äppelpaj och vaniljsås



ÄPPELPAJ (LCHF)
4 pers

2 stora äpplen
Kanel
75 g sötmandel
25 g kokosflingor
50 g smör

Gör så här:
Skala och skiva äpplena i tunna klyftor och lägg i en smörad ugnsform. Pudra på kanel efter smak (om man vill kan man ha lite äkta vaniljpulver på också). Mixa mandel och kokos i en matberedare till ganska små bitar och tillsätt smöret i kuber. Blanda ihop till en smuldeg som fördelas över äpplena. Grädda i ca 15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Servera med vispad grädde, vaniljgrädde eller vaniljsås.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Paula sa...

När jag gör paj brukar jag smälta smör och kokosolja, sedan blanda i mjöl och nötter tills jag får en bra konsistens, det blir också himla bra! :)

monkan sa...

Den måste jag prova! Såg enkel och god ut!
/M

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Mums, vad gott! Jag har själv bakat ett par äppelpajer den senaste veckan. Måste ju passa på i äppeltider!

Nilla sa...

Det ska jag absolut testa! Jag brukar bara steka äppelbitar i ganska mycket smör och kanel och strö över lite mandelspån och äta med vispad vaniljgrädde, med ibland saknar jag smuldegen ;-)

Anna i Såne sa...

Detta ska testas. Mums!!

Anna sa...

Tänk att man kan göra så goda pajer - nästan helt utan kolhydrater!

Victoria sa...

Testade detta recept idag och det blev riktigt gott! Har satt upp receptet på min blogg med jag länkade hit. :)

Anonym sa...

Gjorde denna äpple paj idag och den var jätte god!! Gav receptet till min vän på INSTAGRAM ! Uppgav att receptet kom från din blogg!!!! Mvh Anna-Karin

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anna-Karin: Vad roligt att du gillade pajen. Bäst att passa på nu när det är äppelsäsong. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...