lördag 22 september 2012

Chicken nuggets

Chicken nuggets, currymajonnäs och sallad

En slö och lugn lördag har jag framför mig... härligt! Välbehövligt kan jag säga för den senaste tiden har varit helt sjukt stressig samt att jag sovit fruktansvärt dåligt. Idag är jag och Algot hemma själva och vi ska bara ta det lugnt och har inget inplanerat. Skönt!

Igår när jag kom hem från jobbet var jag inte alls sugen på att ställa mig i köket och laga mat... framför allt inte en ny maträtt som jag aldrig testat tidigare. Men det var inte mycket att göra, ingredienserna var inhandlade och menyn planerad så det var bara att ställa sig och laga kvällsmaten. Efteråt var jag glad att jag ändå orkade göra dessa chicken nuggets för de var supergoda. Jag serverade currymajonnäs och sallad till. Hela familjen tyckte väldigt mycket om dem.

Jag har sett många av mina bloggvänner äta chicken nuggets på sista tiden och jag valde att följa Lanas recept där kycklingen bara tillagades i ugnen och inte förstektes. Smidigt och enkelt.

Nu börjar det mörkna på kvällarna och det blir svårare och svårare att ta bra bilder. Ljusa sommardagar är det bästa när man vill ha snygga bilder. Jag får nog snart plocka fram blixten till kameran även om jag gärna vill hoppas att sommaren inte är över ännu.

Chicken nuggets



CHICKEN NUGGETS
3 pers

3 kycklingfiléer
1 ägg
1-1,5 dl finriven parmesan
0,5 dl sesamfrön
Chicken&Steak-krydda från Santa Maria
Salt

Gör så här:
Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Vispa upp ett ägg och häll ut på en tallrik. Blanda parmesan, sesamfrön, mycket chicken&stek-krydda och salt på en annan tallrik. Doppa kycklingbitarna i ägget och rulla sedan i parmesanblandningen. Lägg i en ugnsform och tillaga i ca 10 minuter i 200 grader, sätt sedan ugnen på grill och låt kycklingen stå kvar tills den fått fin färg. Kycklingen är färdig när den har en innertemperatur på 70 grader.


Receptet hämtat från Ryskadockor

Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

9 kommentarer:

Hjärtan i livet sa...

Ska prova detta till mina grabbar någon dag, följer samma recept till mig fast med qournbitar.
Eva

Unknown sa...

De ser fina ut! Chicken nuggets är verkligen supergott och hela familjen gillade dem. Vi ska göra våra snart göra våra igen. Ha en skön helg!

monkan sa...

Också sett receptet, tänkte prova vid tillfälle. Det ser väldigt gott ut!
/M

Malin sa...

Åh va gott! Det ska jag prova! :)

Unknown sa...

Nuggets även här men mina blev inte på långa vägar så snygga som dina!
Men goda!!
HA en lugn och skön dag :)

Unknown sa...

Gott, gott! :)
Har också planerat in nuggets i nästa veckas matsedel, fast då ska jag testa receptet från bloggen: Mitt liv som fru.
Ha en toppen lördag!
Kram
//Lana

Maria sa...

Visst är det värt jobbet, sist gjorde jag till flera lunchlådor dessutom. Tog ju inte längre tid!
Gott är det verkligen!
=)

Fröken M sa...

Mmm... det måste vi testa !! :)

Eva S sa...

Supergoda :) du står för hälften av recepten på vårt matbord numera ;) tack för alla tips.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...