tisdag 18 september 2012

Kesofrallor (LCHF)

Kesofrallor

Här kommer ytterligare ett brödrecept, det börjar bli några nu på bloggen. Jag älskar att baka och trots att jag inte äter bröd särskilt ofta själv så är det väldigt roligt att baka. Under sommaren blev det mer bröd än vanligt för min del eftersom vi bredde matsäcksmackor och hade med oss när vi åkte på utflykter.

En av sommardagarna fick jag keso över och rörde ihop en brödsmet till frallor. Jag har använt samma recept som till mina ostfrallor men ersatt den rivna osten med keso. De blev väldigt saftiga men lite smuligare än ostfrallorna, jag antar att den smälta osten i ostfrallorna håller ihop brödet bättre än keson. Goda blev de i alla fall.




KESOFRALLOR (LCHF)
6 st

1 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl pofiber
1 krm salt
1,5 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1 dl keso
1 msk hela linfrön
5 ägg
100 g smör
Valfria frön till topping

Gör så här:
Smält smöret. Vispa ihop ägg, smör och keso. Blanda övriga ingredienser i en annan bunke. Häll ihop de torra ingredienserna med äggsmeten och blanda ordentligt. Låt smeten svälla i 10 minuter. Forma degen med hjälp av blöta händer till sex runda frallor. Platta till dem något. Strö på valfria frön. Grädda i ca 15 minuter i 200 grader i mitten av ugnen. Låt svalna på galler under bakduk.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

12 kommentarer:

stina sa...

man kanske kunde byta ut smöret mot kokosfettet?

Unknown sa...

Låter jättegott! Man kan aldrig ha för lite recept på lchf-bröd! :)
ha en toppen dag!
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Stina: Jag har inte testat med funderat på samma sak. Det borde fungera tycker jag. Återkom gärna och berätta hur det gick om du testar.

Sonja Kidron sa...

Ser riktigt goda ut!! :)
Kokosfett borde säkerligen funka hur bra som helst, varför inte liksom? :)
Ha en härlig onsdag!
/ Sonja

Gustaf Segerström på Fettdieten.se sa...

Ser jättefina ut!

Lenas Lavkarbo sa...

De ser kjempegode ut! :)
Men smaker de veldig kokosmel?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Lenas Lavkarbo: Jag tycker inte att de smakar mycket av kokosnötsmjölet.

Tania sa...

Ser ut som Amerika säljer inte Profiber :(

  Finns det någon fiber kan jag ersätta det med? Älskar tittar genom din blogg och översätta dina recept via Google translate :) Hoppas du kan läsa detta.

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Tania: Kul att du hittat min blogg och läser den trots att den är på svenska. :-)
Tyvärr vet jag inte vad man skulle kunna ersätta pofiber med, jag har inte testat att byta ut det någon gång.

Tania sa...

Ok, tack för kontroll! Ledsen för det sena svaret.
Jag måste åka till Sverige en dag och ta några hem :)

Anonym sa...

Hej! Kan man frysa bröden?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Ja, bröden går att frysa. Jag fryser alltid in allt mjukt bröd jag bakar så är det bara att ta fram när vi behöver det. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...