måndag 17 september 2012

Raita med gurka, paprika och tomat

Raita

Igår hade Algots klass tillsammans med alla syskon och föräldrar en kick off för att starta igång läsåret och för lära känna varandra. Vädret hade knappast kunnat vara bättre och det var en perfekt dag i skogen med tävlingar och grillning. Vi hade med oss korv att grilla och till den hade jag gjort en raita med gurka, paprika och tomat. Vi hade kåsor och spårkar med och det var perfekt mat att ha med vid korvgrillning.

God mat i skogen

Grillning


RAITA MED GURKA, PAPRIKA OCH TOMAT

15 cm gurka
1 stor tomat
1 paprika
2 dl creme fraiche
Spiskummin
Paprikapulver
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär bort skalet på gurkan och ta bort mittendelen med kärnorna. Dela tomaten och ta bort kärnhuset. Tärna grönsakerna smått. Rör ner creme fraiche och smaka av med kryddorna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

maria sa...

varifrån kommer namnet på röran? raita alltså. på finska betyder ju det streck... liknande röra brukar jag göra, men med tonfisk i!

Anna sa...

Hej! Har aldrig hört talas om röran innan, men kul med något nytt :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Maria: Vi har tidigare gjort efter ett recept av Anna Bergström som hette "Raita" som innehåller yoghurt istället för creme fraiche och lite andra grönsaker men smaksattes likadant. Vet inte vart ordet kommer ifrån.

Sonja Kidron sa...

Men, så mysigt att grilla utomhus!! Mat smakar ju dessutom så mycket bättre i friska luften! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...