torsdag 6 september 2012

Squashgratäng

Squashgratäng

Eftermiddagen gick betydligt fortare än vad jag hade tänkt mig. Jag hade hoppats på en lugn stund i soffan en stund men det hann jag inte med, det får bli nu ikväll istället. Vi har precis dukat av bordet efter kvällens middag och strax är det "Once upon a time" på TV som vi ska titta på.

Till middag idag gjorde jag en jättegod squashgratäng eller om man vill kalla det för zucchinigratäng. Har ni också funderat på om det är någon skillnad mellan squash och zucchini? Jag tog reda på det och det är faktiskt ingen skillnad utan bara två olika namn på samma växt. Zucchini är det italienska namnet och squash är det engelska namnet.

För ett tag sedan frågade jag på Facebook vad mina läsare hade ätit på dagen och då berättade Lena att hon ätit zucchinigratäng och hon var snäll och gav mig receptet. Idag testade jag receptet och serverade kryddiga korvar till gratängen. Squashgratängen blev jättegott och den kommer absolut att göras fler gånger. Tack för receptet, Lena!


Squashgratäng och kryddiga korvar


SQUASHGRATÄNG
4 pers

2 squash
1 liten rödlök
200 g cream cheese
1 dl vispgrädde
1-2 dl riven ost
Olivolja
Salt och svartpeppar
1 tsk sambal oelek

Gör så här:
Skala och skiva squashen i skivor, ca 0,5 cm tjocka. Lägg skivorna på en ugnsplåt och pensla med olivolja och strö salt över. Låt saltet dra medan ugnen värms. Värm squashen i ca 20 minuter i 150 grader tills den mjuknat (jag fick inte plats med all squash på en plåt och körde två plåtar i 15 minuter på 125 grader varmluft).

Finhacka rödlöken och varva squashskivorna och rödlöken i en ugnsform. Blanda grädde och cream cheese och smaksätt med peppar och sambal oelek. Bred blandningen över squashen och toppa med riven ost. Gratinera i ca 15-20 minuter i 250 grader tills osten fått fin färg.


Receptet tipsade Lena om på Facebook


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

4 kommentarer:

Unknown sa...

detta måste jag testa!!
Har ff en del squash efter skörden ;)

monkan sa...

Squash/zucchini är gott till det mesta! (man brukar säga att det är världens mest svårstavade/felstavade grönsak, hehe)
/M

sara sa...

Låter gott, ska nog testas någon dag =)

Unknown sa...

Oh, så gott det låter! Mums!
ha en toppen fredag!
kram
//Lana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...