tisdag 4 september 2012

Kyckling i grönpepparsås

Kyckling i grönpepparsås

Den här kycklingrätten brukar jag förbereda när jag vet att jag har ont om tid att fixa iordning middagen dagen efter. Allt förbereds dagen innan och sen är det bara att ta ugnsformen från kylskåpet till ugnen när maten ska tillagas. Medan kycklingen står i ugnen fixar man snabbt ihop något tillbehör. Det är mycket sås i den här rätten så jag tycker att blomkålsris passar bra som tillbehör eftersom det suger upp lite vätska. Jag tycker att det är väldigt gott och det blir väldigt gott med grönpeppar i såsen (gillar man inte grönpeppar kan man utesluta det).

Nu ska jag sätta mig och fundera på nästa veckas matsedel. Jag har några idéer på vad jag ska laga och jag tror att jag ska testa några nya recept. Har ni några tips på god vardagsmat?


Kyckling, blomkålsris och sallad


KYCKLING I GRÖNPEPPARSÅS
4 pers

4 färdiglagade kycklingfiléer

Sås:
1 msk smör
1 msk dijonsenap
2 msk soya
0,5 msk grönpeppar
2 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
Salt och svartpeppar

Gör så här:
Skär kycklingen i mindre bitar och lägg i en ugnsform. Krossa grönpepparen lätt och blanda alla ingredienser till såsen i en kastrull. Låt såsen koka upp och häll den över kycklingen. Låt kycklingen stå och dra till sig såsen över natten (om man har bråttom kan man tillaga kycklingen direkt). Tillaga i 15-25 minuter (beroende på hur kall rätten är när man ställer in den i ugnen) i 225 grader.


Receptet hämtat från Matplatsen


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Perfekt! Detta ska jag laga i morgon, jag har ju rester på kyckling från dagens middag!

Kram C

cosmoscatten sa...

Åh vad gott! Älskar kyckling och grönpepparsås :)

monkan sa...

Å, riktigt gott såg det ut! Sparar. :)
/M

sara sa...

Ser mums ut!

Unknown sa...

Jättegott! :)
Ha en toppen dag!
//Lana

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Lät gott! Kan tipsa om ugnsfalukorv som vi åt förra veckan, enkelt och gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...