måndag 3 september 2012

Chokladtårta med körsbärsfyllning (LCHF)

Chokladtårta med körsbärsfyllning

Choklad och körsbär i kombination är helt underbara smaker tillsammans. Den här chokladtårtan med körsbärsfyllning är fantastiskt god och passar mina smaklökar perfekt. Körsbären i fyllningen lyfter kakan till nya höjder och chokladtoppingen gör tårtan helt enkelt fulländad. En klick lättvispad grädde till och allt är perfekt! Jag tror att den här chokladtårtan är min favorit hittills i LCHF-bakvärlden.

I helgen har vi haft kalas för Algot med släkten och då bjöds det på den här chokladtårtan. Jag hade bakat chokladkakan i förväg och fryst in. Dagen innan kalaset tinade jag upp den, fyllde den med körsbärsfyllningen och täckte med chokladkräm. Tårtan bör förvaras i kylskåp men är godast om den får stå framme ett tag innan den serveras så att den är rumsvarm, då kommer smakerna fram bättre.


En klick grädde till tårtan


CHOKLADTÅRTA MED KÖRSBÄRSFYLLNING (LCHF)

Kaka:
2 dl mandelmjöl
1 dl bakprotein (jag använde bakepro)
0,5 dl kokosnötsmjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk äkta vaniljpulver
En nypa salt
150 g smör
4 ägg
1 msk citronsaft
Ev. 1 msk honong (eller annan sötning)
100 g mörk choklad

Körsbärsfyllning:
250 g urkärnade körsbär
2 krm äkta vaniljpulver

Chokladkräm:
100 g mörk choklad
1,75 dl vispgrädde
20 g osaltat smör

Gör så här:
Kaka: Häll alla torrvaror i en matberedare och kör runt kort så att det blandar sig ordentligt. Ha i smör i mindre bitar, ägg, citronsaft och honung och kör matberedaren snabbt tills allt blandat sig. Smält chokladen och häll i smeten och blanda ihop. Häll smeten i en rund springform, diameter 22 cm, och grädda i ca 30 minuter i 150 grader i nedre delen av ugnen. Känn efter med en provsticka om kakan är klar. Låt kakan svalna.

Körsbärsfyllning: Koka upp körsbären tillsammans med vaniljpulvret. Mosa bären och låt blandningen koka tills det övergår från saft- till syltkonsistens. Låt svalna.

Chokladkräm: Grovhacka chokladen. Häll grädden i en kastrull och koka upp under omrörning. Lägg ner chokladen och ta av kastrullen från värmen. Rör tills chokladen smält. Klicka i smöret i mindre bitar och rör till en jämn sås. Låt krämen svalna i rumstemperatur.

Tårta: Dela kakan på mitten och fördela bärsmeten över kakan, lägg på locket igen. Fördela chokladsåsen över kakan, lite i taget. Förvara tårtan kallt men ställ fram i rumstemperatur en bra stund innan servering så att kakan inte är kylskåpskall när den serveras. Servera med vispad grädde.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

8 kommentarer:

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Vilken fin tårta! Låter väldigt gott med körsbär i.

Unknown sa...

Oj, oj, oj, vilken mäktig tårta!
Ska nog ge mig på en sådan nån gång! :) Älskar den kombinationen med choklad och körsbär!
Ha en toppen måndag!
//Lana

Anna sa...

Javisst är bacon en mathöjare :P
Den där tårtan ser fantastiskt god ut.KÖrsbär har jag inte testat att ha i tårta förr, de är ju så gott så de kanske jag borde testa :P

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Så gott det låter! Choklad och körsbär är en mycket god kombo!

Malin sa...

Åh va god den såg ut! :)

Vit dröm sa...

Men wow vilken tårta!

monkan sa...

Oj, låter verkligen gott!
/M

Unknown sa...

Körsbär är ingen favorit men tårtan ser gudomlig ut!!
Hallon kanske......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...