onsdag 19 september 2012

Fisk- och fänkålsgratäng

Fisk- och fänkålsgratäng

Jag inspireras ofta till matlagning av andra matbloggar, mattidningar eller kokböcker. Jag har svårt att följa recept till punkt och pricka och vill gärna ändra så att det passar mig. Fast ibland ser jag ett recept som jag bara måste testa precis som det är och den här fisk- och fänkålsgratängen är just ett sådant recept.

Jag gillar fänkål och tillsammans med fisk tycker jag att det blir väldigt gott. Bara såsen var underbart god och hela fisk- och fänkålsgratängen blev väldigt krämig. Jag var tveksam till champinjonerna eftersom jag inte brukar äta svamp och fisk tillsammans men det blev jättegott, en överraskande god kombination. Hela familjen gillade gratängen och jag kommer absolut att göra den igen.

Gratäng och egenodlade tomater



FISK- OCH FÄNKÅLSGRATÄNG
5-6 pers

800 g vit fisk
2-3 fänkålsstånd
1 purjolök
200 g champinjoner
5 dl vispgrädde
200 g cream cheese
1 fiskbuljongtärning
Salt och vitpeppar

Gör så här:
Skiva champinjonerna och purjolöken och finstrimla fänkålen. Stek champinjonerna i smör och tillsätt sedan purjolöken och fänkålen. Fräs tillsammans i några minuter. Häll i grädde, cream cheese och fiskbuljong och låt puttra 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar. Skär fisken i kuber och lägg i en ugnsform. Salta och peppra på fisken. Häll fänkålsröran över fisken och gratinera i ca 30 minuter i 225 grader.


Receptet hämtat från Jimps & Millis LCHF

Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det här lät ju jättegott. Det måste jag testa!

Hjärtan i livet sa...

Låter mumsigt, står i ugnen just nu!
Eva

Sonja Kidron sa...

Jag älskar fänkål och jag storgillar fisk, så det här låter jättegott! :)

Millis - JimpsMillis LCHF sa...

Kul att ni gillade den! En riktigt favorit hos hela familjen härhemma! :)

Anna sa...

Åh, vilken spännande kombo :) de där med att springa på fel eller rätt sida känns knas. Vill ju veta :)

Hjärtan i livet sa...

Måste bara tala om att gratängen jag gjorde i onsdags var helt enkelt bara så god. Nästa gång får det helt klart bli på 800 gr fisk.
Tack för fina recept.
Eva

Anonym sa...

Tack för ett suveränt gott middagsrecept! Mamma blev riktigt imponerad när hon kom hem från jobbet och fick detta serverat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...