fredag 7 september 2012

Sylt (LCHF)

Jordgubbssylt

Solen skiner, jag är ledig och det är fredag! Det kan väl knappast bli bättre. Humöret är på topp just nu och jag känner att jag har massor med energi.

Idag har jag kokat lite jordgubbssylt. Algot har studiedag på skolan idag också så vi är hemma och är lediga. Igår när vi var och handlade önskade han kesofrutti till lunch så det ska vi äta idag med den här jordgubbssylten till. Sylten kan även användas till pannkaka eller att blanda i frukostyoghurten. Eftersom sylten inte innehåller något socker har den kort hållbarhet så det är bra att göra små satser som man äter upp direkt.

Idag har jag massor planerat. När jag är ledig en vardag vill jag hinna med så mycket som möjligt och jag har redan hunnit tvätta, förbereda en middag till kommande vecka och börjat planera nästa veckas matlista. Vi ska även åka en liten sväng och uträtta några ärenden som vi inte hann med igår. Efter lunch ska jag börja med kvällens middag som ska stå och puttra på spisen i några timmar, perfekt mat en ledig dag. Hoppas att ni får en underbar fredag!



SYLT (LCHF)

Bär
Äkta vaniljpulver (ca 1 krm/100g bär)

Gör så här:
Koka upp bären tillsammans med vaniljpulvret. Mosa bären med en gaffel och låt sylten koka ihop i några minuter tills den blir lagom i konsistensen. Låt svalna.


Låna gärna mina recept till din blogg men tala gärna om att du hittat receptet här genom att länka tillbaka (har jag lånat receptet har jag länkat i inlägget). Mina bilder vill jag stannar här.

6 kommentarer:

Mitt liv som fru L sa...

Den där sylten såg god ut, sen att den är helt sockerfri är ju toppen!

Vad kul att du fnissar när jag kallar maken för Pingvinen i bloggen, det ska jag berätta för honom! Hehe ;)

Hoppas du får en underbar helg med god mat och massa mys!

Kram C

Anna sa...

Håller med choklad slinker alltid ner :P
Jag funderar på sylten, kan man mosa eller göra något så de inte bli klumpar i sylten. JAg är för känslig för att äta de, haha. Sylten ska va slät :D KAnske mixa den?

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anna: Mixa bären innan du kokar dem så slipper du klumpar. :-)

Anonym sa...

Var får man tag på äkta vaniljpulver? :)

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Anonym: Äkta vaniljpulver hittar man i bakhyllan i vanliga mataffärer (jag har hittat det hos Coop och Ica). Det är en liten burk och brukar stå i närheten av vaniljsocker.

Anonym sa...

Sylten var fantastiskt god, tack för det =) Gjorde den på jordgubbar och blåbär med vanilj. Gjorde även din kesofrutti...mums! Härligt att ge ungarna riktiga råvaror utan tillsatt socker =)
Stina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...